Evropská unie

Na výzkum pro civilní letectví EU vyčlenila do roku 2006 téměř dvě miliardy €

Bezpečnost, efektivnost a trvale udržitelný rozvoj – to jsou tři základní priority, které určila Evropská komise pro oblast civilní letecké dopravy v rámci 6. rámcového programu pro výzkum v letech 2002 až 2006. Evropská konference pro výzkum a rozvoj, která se uskutečnila v polovině listopadu loňského roku v Bruselu, zcela jasně prokázala význam a potřebu vyšších investic do vývoje bezpečnostních systémů, konstrukce nových typů letadel a do vývoje technologií pro poskytování letových provozních služeb (ATM).

Pesimistické scénáře dalšího rozvoje civilní letecké dopravy, které vznikly krátce po událostech 11. září 2001 v USA, se nenaplnily. I přes regionální problémy je patrné, že letecká doprava bude v následující dekádě představovat jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících sektorů globální ekonomiky.

Celkový objem letového provozu má podle současných odhadů v roce 2020 dosáhnout trojnásobku současných hodnot, s průměrným ročním nárůstem přepravených pasažérů o pět a v případě carga o šest procent. Tento trend následně způsobí intenzivní poptávku po zhruba 15 tisících nových letadel v celkové hodnotě 1,3 biliónu €.

Hlavní výzvou, před níž stojí letecký průmysl členských i kandidátských zemí EU, je naplnit náročné požadavky cestující veřejnosti na rychlost, bezpečnost a kvalitu poskytovaných služeb. Ačkoli již bylo v této oblasti dosaženo mnoha

úspěchů (například prostřednictvím konsorcia Airbus nebo nadnárodního střediska řízení letového provozu UAC Maastricht), musí být současný pokrok civilního letectví v maximální míře podporován. Rozpočet Evropské unie v rámci 6. programu pro výzkum v letech 2002 až 2006 činí 17,5 miliardy € a na rozvoj civilního letectví a využití kosmického prostoru bylo z celkové částky vyčleněno 11 procent (asi 1,93 mi-

liardy €). Hlavní prioritou rozvoje civilního letectví již proto není „dále, výše a rychleji“, ale „bezpečněji, čistěji a tišeji“.

Nová generace letadel a technologií ATM se bude proto vyvíjet s ohledem na výše uvedené ekonomické a bezpečnostní požadavky, včetně potřeby ochrany životního prostředí. V říjnu loňského roku Rada pro výzkum civilního letectví v Evropě (ACARE) stanovila pět základních cílů pro leteckou dopravu do roku 2020:

V této souvislosti označil evropský komisař pro výzkum Philippe Bus-quin za nezbytné intenzivní zapojení vládních struktur, státních správ, výrobců letadel, leteckých dopravců a poskytovatelů letových provozních služeb při plnění úkolů vyplývajících ze stanovených cílů. Efektivní spolupráce a vzájemná koordinace tak významně přispěje k rozvoji a lepším ekonomickým výsledkům leteckého průmyslu v evropském prostředí.

Mgr. Richard Klíma,

asistent generálního ředitele

Řízení letového provozu ČR, s. p.

spinner