15. listopadu 2001
Podle studie Studijní společnosti pro kombinovanou dopravu
(SGKV) z německého Frankfurtu nad Mohanem už v SRN ve
vnitrostátní dopravě prakticky neexistují další objemy zboží,
které by bylo za „komerčně únosných“ podmínek možné získávat
pro kombinovanou dopravu. Odpovídající objem byl už podle
studie „více či méně“ akvizičně pokryt a země nenabízí žádný
další dodatečný trh pro významnější nárůst oboru kombinované
dopravy. Závěry studie jsou ovšem v rozporu s cíli německé
dopravní politiky, jež hodlá objem kombinované dopravy dále
výrazně zvyšovat.
V loňském roce bylo v SRN v rámci kombinované dopravy
přepraveno 34 miliónů tun zboží. Protože SGKV zastává názor,
že by nebylo vhodné vnitrostátní kombinovanou dopravu ještě
více subvencovat, vyzvalo k celoněmecké diskusi
o inovativních způsobech odhalování dalších rezerv pro rozvoj
oboru. V první řadě by měla být zaměřena na dopravní
a překladovou techniku, podnikovou organizaci a marketing.
Vynikající perspektivy má naopak podle studie SGKV
mezinárodní kombinovaná doprava silnice/železnice, jejíž
současný objem bude podle jejích propočtů možné až
ztrojnásobit. Nejprve však bude nutné odstranit existující
úzká místa – zejména nedostatečnou mezinárodní spolupráci
železnic. Problémy vznikají nejen z rozdílné techniky, ale
i odlišné komerční orientace. Například Italské státní dráhy
FS mají pověst „osobních drah“, pro které nákladní doprava
údajně představuje jen „dodatkový produkt“. Podle toho
vypadají i jejich priority – ať už jde o přidělování
kapacit, management či základní strategickou orientaci.
SGKV se v závěrech studie vrátila ke svému doporučení z roku
1989, aby byly namísto podpory národních drážních služeb
nastolovány podmínky pro jejich vzájemnou spolupráci
a vznikly tak mezinárodně činné trakční společnosti na
hlavních evropských tazích pro kombinovanou dopravu.
Velký růstový potenciál má podle SGKV vnitrozemská plavba,
která loni přepravila o 25 procent více kontejnerů. Problémem
ovšem i nadále zůstává nedostatek terminálových kapacit a stále
víceméně izolovaný výkon z místa A do místa B bez většího
zapojení
do evropských řetězců kombinované dopravy.
(ja)