Evropská unie

Návrh na urychlení liberalizace vzbudil i obavy

Západoevropští železniční dopravci reagovali se smíšenými pocity na lednový návrh Evropské komise na urychlení a prohloubení liberalizace nákladní železniční dopravy v Evropské unii. Soudě po-dle ohlasů v médiích se nejrázněji proti podle očekávání postavily odbory francouzské státní společnosti SNCF.
„Pokud se pořádně nevzbouříme, mohou bruselské návrhy vést skutečně ke schválení konečného balíku, tedy k liberalizaci, jež by byla pro železnici smrtelná,“ prohlásil podle listu Le Monde předseda železničních odborů Všeobecné odborové konfederace (CGT) Didier Le Reste.
Komisařka Loyola de Palaciová na konci ledna prosadila pět návrhů evropských zákonů, které počítají s vytvořením jednotného železničního trhu v EU od roku 2006. Pokud je členské státy schválí, budou od tohoto data moci všichni operátoři zaregistrovaní ve kterékoli členské zemi nabízet služby na každém úseku tratě, tedy jak v mezinárodní, tak i ve vnitrostátní přepravě.
Je třeba sladit bezpečnostní předpisy
Aby to bylo možné, bude do té doby podle Evropské komise nutné dokonale sladit bezpečnostní předpisy a odstranit rozdíly v technických normách, kvůli kterým nemohou vlaky jezdit po evropských tratích plynule. Například mezi Milánem a Antverpami musí nákladní vlak pětkrát měnit lokomotivu; pokaždé kvůli tomu stojí dlouhé hodiny na hranicích.
Odbory ve společnostech s monopolním postavením se liberalizace obávají; jako odstrašující příklad uvádějí Velkou Británii, kde privatizace železnic vedla ke zhoršení služeb i bezpečnosti, a také v poslední době chaotickou situaci v Nizozemsku. Loyola de Palaciová tyto příklady nepovažuje za vzory – naopak zdůrazňuje, že její návrhy zajišťují vedle konkurenčního prostředí také bezpečnost a kvalitu.
Evropská unie učinila první kroky na cestě k libreralizaci železniční dopravy zhruba před deseti lety, když rozhodla o nezbytnosti účetního a organizačního oddělení správy dopravní cesty od provozování železniční dopravy. Vlastníkem obojího přitom může být – a obvykle zůstává – stejná zastřešující společnost, vesměs dosavadní státní podnik; tak je tomu v případě SNCF, belgické SNCB, německé Deutsche Bahn či Českých drah. Přidělováním kapacit železniční infrastruktury a také licencí k provozování železniční dopravy se zabývá nezávislý orgán (v České republice je touto činností pověřen Drážní úřad).
Podle prvního liberalizačního balíku schváleného před dvěma lety mají členské země od příštího roku všem oprávněným železničním dopravcům zajistit volný přístup na definovanou síť 50 tisíc kilometrů hlavních mezinárodních tratí; další etapa měla následovat v roce 2008, Evropská komise je však podle lednového návrhu odhodlána tento termín zkrátit o dva roky a navíc liberalizaci rozšířit o vnitrostátní přepravu (kabotáž), tedy o to, co v roce 2000 zmařil přístup Francie.
Evropská komise argumentuje tím, že jedině odstranění bariér a vznik jednotného trhu může zachránit budoucnost nákladní železniční dopravy, jejíž podíl se již na dopravním trhu unie snížil k hranici pouhých osmi procent. Podle kritických hlasů ze strany drah však takový dogmatický liberalizační přístup k ničemu nepovede, pokud se Evropská unie současně nedokáže postavit mocné automobilové lobby a podstatně více daněmi zatížit silniční nákladní dopravu. (čtk) 

spinner