Finsko

Nedaleko Helsinek vyrůstá na zelené louce nový přístav Vuosaari

Finský ministr dopravy Kimmo Sasi položil v lednu symbolicky základní kámen stavby nového velkokapacitního přístavu Vuosaari. Přístav ve Finském zálivu východně od Helsinek by měl být uveden do plného provozu v roce 2008. Financování projektu v hodnotě 470 miliónů € zajišťuje jak finská metropole, tak také stát.

I když ministr jen poklepal zednickým kladívkem na cihlu, pro Helsinky, region kolem hlavního města i pro celé Finsko měl tento akt obrovský význam. Přístavní společnost Port of Helsinki, která bude nové zařízení provozovat, by totiž ve Vuosaari měla časem odbavovat až třetinu veškerého zahraničního obchodu Finska.

Plánování a příprava stavby nového přístavu si vyžádaly patnáct let. Díky novému zařízení by mezinárodní námořní doprava v Helsinkách mě-la získat kvalitní podmínky a prostor pro další expanzi, který jí západní ani severní část současného přístavu již nedokázala nabídnout. Objem překladu ve Vuosaari by hned po zprovoznění přístavu v roce 2008 měl dosáhnout asi 12 miliónů tun ročně.

Pokud bude příznivé počasí, je společnost Vuosaari Harbour připravena na jaře zahájit bagrování příjezdového plavebního koryta. Plán letos předpokládá také náročné zemní úpravy pozemků přístavu, mimo jiné vyrovnání a sanaci ploch na místě bývalých loděnic.

Náklady na infrastrukturu 207 miliónů €

Přístav vyrůstá v podstatě na zelené louce a do výstavby základní infrastruktury bude nutné vložit značné investice. Stavební práce na napojení na silniční a železniční síť budou zahájeny na konci letošního roku. Loni v červnu podepsalo finské ministerstvo dopravy s helsinskou městskou radou dohodu o rozdělení nákladů na investice do přípojných komunikací. Společně s výstavbou silnic, protihlukových zdí a mostů se náklady na dopravní stavby vyšplhají na 207 miliónů €. Tuto část projektu budou kontrolovat společně státní úřad pro výstavbu silnic a železnic a úřad pro námořní plavbu. Silniční komunikace budou napojeny na městský dálniční okruh, železnice pak na hlavní trať Helsinky-Riihimäki.

Podle současných plánů by třetina nákladní dopravy (svoz a rozvoz) měla být zajišťována ekologicky, tedy po železnici (současný helsinský přístav železnice obsluhuje pouze asi z deseti až dvanácti procent). Pro zajištění vysokého podílu bude mimo jiné nutné vybudovat nový, 19 kilometrů dlouhý železniční úsek ze Savia k pobřeží. Po dokončení by po něm mělo jezdit až dvacet vlaků denně. Vuosaari získá také nové seřaďovací nádraží s osmi kolejemi. Financování výstavby přístavu bude částkou 260 miliónů € zajišťovat správa přístavu Helsinky.

www.vuosaarensatama.fi

Přístav Vuosaari

Původně měl být nový přístav Vuosaari uveden do provozu již před třemi lety, ale realizaci pozdržely průtahy schvalovacího řízení, různé zkoušky a zohledňování mnoha připomínek a návrhů, které jsou u velkých projektů tohoto druhu obvyklé. Kvůli vysokým investičním nárokům na napojení na infrastrukturu se dokonce zvažovala i možnost přesunout staveniště na alternativní místo, Kirkonummi jihozápadně od finské metropole. Důležitým krokem pro zahájení výstavby přístavu Vuosaari bylo, že projekt 9. října loňského roku schválil helsinský magistrát. Pro projekt bylo 58, proti 27 hlasů. 20. prosince odsouhlasil financování dopravních přivaděčů také finský parlament.

spinner