13. února 2003
Na německých podnicích z dopravního sektoru se stále více odráží současná všeobecná hospodářská situace: nedaří-li se průmyslovým podnikům, nedaří se ani dopravcům a speditérům. Jak vyplývá ze zprávy o sledování dopravního trhu, kterou v lednu zveřejnil německý Spolkový úřad pro nákladní dopravu, ekonomická situace dopravních firem v SRN nebyla nikdy v historii tak špatná jako nyní.
Na podniky z této sféry se přitom valí další zvyšování nákladů. Proto již například podniky spedice sběrného zboží oznámily, že kvůli rostoucím nákladům zvýší ceny o 3,9 procenta. Zvýšení cen se stane prvním prubířským kamenem, který naznačí, zda budou moci nové náklady na příkazce přeúčtovávat v poměru 1:1. Dalším testem bude zavedení dálničního mýtného letos v srpnu.
Dopravci i speditéři tvrdí, že již nejsou schopni další náklady absorbovat. Systém přeúčtování na zákazníka se již poměrně zaběhl v letecké a námořní dopravě zboží a na podobnou praxi si odesilatelé budou zřejmě muset zvyknout také v oblasti pozemní dopravy.
Dopravci i speditéři si ovšem současně musejí dávat pozor na konkurenci, která chce dosáhnout podílu na dopravním trhu dumpingovými cenami. Tyto podniky totiž neškodí jen vlastní bilanci, ale ovlivňují celkovou cenovou úroveň. Často zákazníkům nabízejí pouze přechodnou výhodu, protože stále stoupající počet případů platební neschopnosti snižuje kapacitu trhu.
(jk)