3. dubna 2003
Navýšení počtu jednorázových zahraničních povolení pro letošní rok o pět procent na 315 500 kusů – takový je jeden z výsledků napjatě očekávané česko-německé smíšené komise o silniční dopravě, která se sešla v polovině března v Bonnu. Česká strana si od jednání komise slibovala především získání důležitých informací v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie.)
Úvodní část schůzky se však soustředila na zbývající předvstupní období. Přestože z předložených statistik o počtu přeprav mezi ČR a SRN byla jasná jednoznačná převaha českých dopravců, odsouhlasila německá strana na letošní rok pětiprocentní navýšení jednorázových povolení; dodatečná povolení jsou však určena pouze pro vozidla, která splňují přísná kritéria na ochranu životního prostředí a bezpečnost provozu.
Pro období od 1. ledna do 30. dubna příštího roku byl dohodnut kontingent povolení nepatrně vyšší než třetina konečného kontingentu povolení stanoveného na celý letošní rok.Pokud občané v červnovém referendu odsouhlasí vstup ČR do Evropské unie, budou od 1. května příštího roku s konečnou platností zrušena dosavadní vstupní německá povolení – všechny bilaterální, tranzitní i třetizemní přepravy v rámci EU budou tedy čeští dopravci moci provádět již bez nich.
Postoj Německa ke kabotáži se nemění
Zvláštní pozornost komise věnovala otázce kabotáže. Německá delegace prohlásila, že zatím je pro ni rozhodující společné stanovisko Evropské unie – zákaz kabotážních přeprav podle systému „2+2+1“ (dvouletý zákaz umožňující následné prodloužení o dva plus jeden rok). Není však proti tomu, aby byl v budoucnu stanoven roční kontingent dvouměsíčních kabotážních povolení, pokud profesní svazy obou zemí provedou odborné porovnání nákladů v dopravě a dospějí v této problematice ke shodě.
Multilaterální povolení CEMT, která zůstanou v platnosti i nadále, budou čeští dopravci používat na třetizemní přepravy z Evropské unie.
Povolení CEMT
Německo v současné době vyvíjí iniciativu, jejímž cílem je dosáhnout omezení použití povolení CEMT tak, aby se dopravce vždy nejpozději do čtyř týdnů od zahájení přepravy musel vrátit zpět. Toto opatření by mělo zamezit tomu, aby dopravci z nečlenské země EU nemohli trvale využívat vozidla pro třetizemní přepravy uvnitř Evropské unie. Česká strana byla vyzvána, aby tento návrh podpořila, neboť jako člen EU bude mít v tomto směru stejné zájmy jako Německo.
Pracovní víza SRN, která nyní musí čeští dopravci na třetizemní přepravy prováděné na povolení CEMT pro své řidiče zajišťovat, budou po vstupu ČR do EU s největší pravděpodobností zrušena.
Elektronické mýtné
Systém elektronického výběru mýtného (viz DN 12/03) za nákladní vozidla či soupravy s celkovou hmotností nad 12 tun by měl být zprovozněn již letos na podzim. Prozatím však existuje řada otazníků ohledně výše mýtného, přesného data zahájení této změny i technického zabezpečení celé akce. Rozhodující pak bude stanovisko Evropské komise, jež v současné době prověřuje, zda plánovaný poplatek za užití dálnic v Německu není v rozporu s platným právním řádem EU.
Německá strana se na jednání protokolárně zavázala, že její partneři v České republice budou okamžitě poté, co budou vyhotoveny oficiální materiály k elektronickému mýtnému, o celém systému v dostatečném časovém předstihu informováni.
Doprava osob
Velká část jednání byla věnována problematice dopravy osob. Komise řešila především složitou situaci, jež vznikla tím, že se zatím prolínají předpisy vycházející z platné dvoustranné Dohody o silniční dopravě mezi ČR a SRN a ustanovení mezinárodní dohody Interbus, která vstoupila v platnost letos v lednu.
Jaroslava Černá,
vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia