Ministerstvo financí

Nižší daň jen po zdražení mýtného

Nižší daň jen po zdražení mýtného

Případné snížení spotřební daně z paliv musí být navázáno na zvýšení sazeb elektronického mýtného. V diskusním pořadu České televize to na začátku září prohlásil ministr financí Miroslav Kalousek. Požadavky na snížení spotřební daně z benzinu a nafty se v posledních týdnech objevují v souvislosti s rekordními cenami paliv.

Případnému zvýšení mýtného pro kamiony a vozidla nad 3,5 tuny musí podle názoru Miroslava Kalouska předcházet také zpoplatnění všech rychlostních komunikací a silnic v České republice. Teprve po splnění této podmínky by podle něj „bylo možné se bavit“ o protisměrném snížení spotřební daně z paliv.

Snížení daně požadují silniční dopravci. Současné ceny paliva ohrožují především malé dopravce, kteří si v dlouhodobých smlouvách nejsou schopni vyjednat příplatky za dražší naftu.

Miroslav Kalousek odmítl názor, že by se po snížení spotřební daně prodej paliva v České republice skokově zvýšil a na dani se tak vybralo více peněz. Elasticita poptávky by podle něj na snížení spotřební daně o jednu až dvě Kč, což by pro státní rozpočet znamenalo poměrně velký výpadek, reagovala minimálně, nebo vůbec. Snížení daně by tak bylo čistě ztrátové a nic by do státního rozpočtu nepřineslo, řekl.

Vyšší mýtné podporují i odboráři

Na zdražení mýtného se ministr financí shodl s předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslavem Zavadilem. Podle něj se výše ceny mýtného, která se dnes v průměru pohybuje kolem pěti Kč za kilometr, měla zvýšit už dávno. Česká republika je vzhledem ke své poloze tranzitní zemí a je proto velká škoda, že stát z toku tranzitujících kamionů nic nemá, řekl předák největší odborové centrály.

(čtk)

spinner