Dopravní politika prošla druhým kolem veřejného projednání

Nová dopravní politika

Druhé kolo veřejného projednávání návrhu Dopravní politiky ČR pro léta 2005 až 2013 dalo na počátku června zelenou připravované koncepci státní dopravní politiky. Jednání v budově Ministerstva dopravy ČR se zúčastnili zástupci zpracovatele dokumentu (odboru strategie Ministerstva dopravy ČR a Centra dopravního výzkumu) i řešitelé posudku o vlivech nové dopravní politiky na životní prostředí (SEA DP) z Centra pro komunitní práci Střední Čechy. S koncepcí a strukturou připravovaného návrhu a s navazujícími dokumenty, z nichž k nejvýznamnějším patří Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), který specifikuje jednotlivé cíle rozvoje dopravní infrastruktury, zástupce odborné veřejnosti seznámil ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek. Globálním cílem připravované dopravní politiky je podle něj kvalitní doprava podle principů udržitelného rozvoje. To znamená, že v úsilí zajistit kvalitní dopravní systém budou výrazně zohledněny jeho ekonomické, sociální a ekologické dopady. V souvislosti s tím půjde o zahájení změn proporcí mezi jednotlivými druhy dopravy, řekl Ondřej Jašek. Z tohoto nejvyššího cíle vyplývají takzvané průřezové priority, které budou v rámci dopravní politiky prosazovány bez ohledu na dopravní odvětví. K těmto prioritám patří zavádění progresivních technologií, rovnost šancí a sociální politiky, konkurenceschopnost českých dopravců a ochrana životního prostředí.

Na tomto základě je založeno pět specifických priorit: o dosažení vhodné dělby přepravní práce mezi druhy doprav zajištěním rovných podmínek na dopravním trhu; o zajištění kvalitní dopravní infrastruktury; o zajištění financování v sektoru dopravy; o zlepšování vnitřní a vnější bezpečnosti dopravy; o podpora rozvoje dopravy v regionech.

Z těchto priorit následně vyplynou specifické cíle a příslušná opatření. V návazných strategických dokumentech budou řešeny finanční možnosti realizace dopravní politiky. Jana Svobodová, která vede řešitelský tým SEA, konstatovala, že připravovaná dopravní politika není v rozporu se soustavou Natura 2000 (soustava ptačích oblastí a evropsky významných lokalit), avšak za podmínky některých dílčích úprav a doplnění. Dokument Dopravní politika ČR pro léta 2005 až 2013 by měl být předložen vládě do konce června. Dokumentace k připravované dopravní politice je zveřejněna na internetových stránkách ministerstva dopravy. (jet) www.mdcr.cz

spinner