22. listopadu 2001
V říjnu představila firma Goodyear Dunlop Tires Czech, s. r.
o., nové pneumatiky pro nákladní vozidla s označením Goodyear
Marathon LHS. Podle výrobce umožňují nové pneumatiky pro
přední řídicí nápravu několikanásobné protektorování
a prořezávání, což přispívá k vyšším kilometrovým proběhům
a snižuje náklady dopravců na pneumatiky až o třetinu.
„Marathon LHS má minimálně čtyři životy a zaručuje vysoce
ekonomický provoz,“ uvedl při jejím uvedení na český trh
vedoucí prodeje nákladních pneumatik Goodyear ing. Milan
Šindelář.
Pneumatiky Marathon LHS (Long Haul Steer) se staly nástupcem
pneumatik G391-E v řadě Marathon, která je určena pro vozidla
dálkové dopravy. Goodyear je nabízí ve všech
nejpoužívanějších rozměrech – 295/80R22.5, 315/70R22.5,
315/80R22.5 i 385/65R22.5. V rozměrech 315/60R22.5
a 295/60R22.5 zůstává nadále dezén G391, avšak inovovaná
konstrukce kostry odpovídá ostatním pneumatikám Marathon LHS.
Právě nové konstrukční řešení kostry patří podle výrobce
k hlavním přednostem nové pneumatiky, neboť umožňuje
rovnoměrnější rozložení zátěže a tím i nižší opotřebení
běhounu. Při výrobě Goodyear používá i novou běhounovou směs,
jež byla optimalizována pro dosažení nízkého valivého
odporu.
Další předností je podle výrobce uspořádání bloků dezénu do
tvaru písmene „S“. Jemné lamely v těchto blocích zlepšují
reakci pneumatiky na řízení a zvyšují účinnost brzdění na
mokré vozovce – právě to jsou stěžejní požadavky kladené na
pneumatiky pro přední řízené nápravy.
Nová konstrukce zabraňuje také usazování kamínků v drážkách
dezénu a snižuje tak riziko poškození pneumatiky. Uvnitř
drážek jsou totiž speciální výstupky, které při odvalování
pneumatiky od vozovky kamínky vytlačují, či přesněji řečeno
doslova vystřelují ven.
K vyššímu kilometrovému výkonu přispívá i možnost pneumatiku
Marathon LHS prořezávat a protektorovat, včetně prořezávání
protektoru. „Předpokládejme, že nová pneumatika má hloubku
drážky 20 milimetrů, z nichž je využitelných nejméně
17 milimetrů. Každé prořezání – jak nové pneumatiky, tak
i protektoru – zvýší kilometrový výkon pneumatiky o 18
procent. Připočteme-li k tomu fakt, že nový protektor
Goodyear UniCircle najede přibližně stejný počet kilometrů
jako nová pneumatika, pak prořezáváním a protektorováním
můžeme zvýšit kilometrový výkon jedné kostry Goodyear o 136
procent! V přepočtu se tak dopravce může spolehnout, že
pneumatiky Goodyear pro něj znamenají o 31 procent nižší
náklady na kilometr ve srovnání s používáním pouze nových
pneumatik,“ dokumentoval na konkrétních číslech přednosti
nového produktu Milan Šindelář.
Tyto charakteristiky se podle něj vztahují i na nové pneumatiky
Marathon LHS 385/65R22.5, tzv. super single. To jsou širší
pneumatiky se šestižebrovým dezénem, který je speciálně
uzpůsoben pro použití na přední řízenou nápravu. Svou
konstrukcí jsou dimenzovány pro vyšší nosnost než běžně
používané pneumatiky a umožňují tak vyšší kilometrové výkony.
Po opotřebení je možné je prořezávat a naprotektorovanou kostru
lze umístit na návěs.
Protektorovací provoz v ČSAD Havířov
V říjnu byl ve středisku firmy ČSAD Havířov otevřen první
závod s originální protektorovací linkou Goodyear v České
republice. Protektory se v něm vyrábějí technologií studeného
protektorování, při níž se na kostru nasadí již hotový
běhoun a následnou vulkanizací je dosaženo nerozlišitelného
spojení mezi kostrou a běhounem. Pro protektory se používají
všechny tři typy běhounů – UniCircle, UniWing a UniTrack
- které jsou dodávány ve stejných dezénech, jaké mají nové
pneumatiky.
„Podporujeme myšlenku protektorování a naprotektorovanou
pneumatiku považujeme z hlediska kvality za rovnocennou nové
pneumatice. Tomu samozřejmě odpovídají záruky – protektor na
kostře Goodyear, který byl vyroben v námi autorizovaném
protektorovacím závodě či přímo naší protektorovací linkou,
považujeme ve smyslu záruky za novou pneumatiku, takže na něj
poskytujeme i stejnou garanci – až do opotřebení dezénu.
Pochopitelně, autorizovaný protektorovací závod Goodyear
vyrobí protektor i na kostru jiné značky, pokud projde
vstupní kontrolou. V takovém případě však náš partner
poskytuje záruku na práci, nikoli na kostru,“ upřesnil Milan
Šindelář.
(lan)