13. září 2007
Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích na začátku roku založila volnou nákupní alianci malých a středních českých dopravních firem TruckAlliance. Jejím cílem je dlouhodobě pro členy zajišťovat silnou vyjednávací pozici ve vztahu k dodavatelům dopravní techniky a spotřebního materiálu, včetně doprovodných služeb. O činnosti sdružení jsme hovořili s jeho ředitelem Ing. Jurajem Haberlem, vedoucím projektu Ing. Radkem Touškem, Ph. D., a obchodním ředitelem Ing. Martinem Sedláčkem.
„Jaký je statut vašeho sdružení?“
M. S.: „TruckAlliance není komerční společnost, ale volné sdružení malých a středních dopravních firem na území celé České republiky. Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity je založila na základě výsledků dlouhodobě prováděných výzkumů u malých a středních dopravců. Z výzkumů jednoznačně vyplynulo, že tyto firmy velice postrádají existenci sdružení, které by jim pomáhalo přímo snižovat náklady. V podstatě si tedy jeho založení samy vyžádaly.“
„Co konkrétně dopravcům nabízíte, respektive co pro ně zajišťujete?“
M. S.: „Naše portfolio je třeba chápat poněkud jinak než u klasických komerčních společností. Ne-jsme od toho, abychom nabízeli určité produkty, ale abychom seskupovali poptávku členů aliance, zastřešili ji a vyjednali u dodavatelů vybraných komodit co nejlepší podmínky.
V současné době pracujeme systémem zpětných bonusů, což znamená, že v průběhu daného smluvního období dodavatel konkrétní komodity kumuluje obchody s našimi členy a na konci stanoveného období jim vyúčtuje zpětný bonus.
Portfolio v průřezu de facto odpovídá potřebám dopravců – umožňuje jim získat například exkluzivní podmínky pro nákup nových nákladních vozidel a zajímavé možnosti pro financování jejich pořízení a servisní práce, zvýhodňuje je při nákupu pohonných hmot a pneumatik, usnadňuje jim přístup ke zdrojům z Evropské unie a zahrnuje i poradenství v různých oborech a řadu dalších služeb.
Pro dopravce je také důležité, že členové aliance nejsou nikterak nuceni k tomu, aby využívali nabízených služeb nebo nakupovali u dodavatelů, uvedených v jejím portfoliu. Volba je vždy na členovi: pokud má dodavatele, který mu vyhovuje více, nemá důvod jej měnit. My jsme zde jen od toho, abychom členům vytvořili co nejvýhodnější podmínky.“
„TruckAlliance zastřešuje malé a střední firmy…“
M. S.: „Velikost neměříme počtem vozidel. Vycházíme z norem Evropské unie, které velikost určují počtem zaměstnanců a ročním obratem. O členství tak mohou žádat firmy s méně než 250 zaměstnanci a ročním obratem do 1,2 miliardy Kč, které mají sídlo v České republice, mají majoritního českého vlastníka, provozují vlastní vozidla kategorie N2 a N3, zavážou se, že nebudou poškozovat dobré jméno aliance (s čímž souvisí i nutnost dobré platební morálky) a uhradí jednorázový vstupní poplatek ve výši 9700 Kč bez DPH; tento poplatek je konečný a žádné další členské příspěvky se neplatí, doba členství je neomezená. V současné době je naše sdružení otevřeno všem zájemcům, kteří tato kritéria splňují.“
R. T.: „Zpočátku jsme u dopravců naráželi na obavy, že všechna vozidla budou mít stejnou barvu a nápis TruckAlliance. Postupně jsme jim vysvětlili, že vozidla si budou kupovat i nadále sami za sebe, zůstanou samostatnými právními subjekty, pouze budou mít výhodnější cenu v důsledku slučování poptávek. Na svých rozhodovacích právech a samostatnosti samozřejmě nic netratí.“
M. S.: „Důležitá je i skutečnost, že zakladatelem sdružení je ekonomická fakulta, což dává záruku vysoké odbornosti a zázemí prestižní instituce. Všechny výhody, které z toho plynou, jsou členům aliance k dispozici.“
„Čeho se týkaly výzkumy, na jejichž základě jste dospěli k rozhodnutí založit sdružení TruckAlliance?“
R. T.: „Výzkumy se snažily zmapovat situaci dopravců v České republice, a to zejména malých a středních. Zjistili jsme, že tyto firmy jsou pod velkým tlakem zahraniční konkurence. Hrozí, že pokud se výrazně nezmění podmínky pro jejich podnikání, valná většina z nich v následujících letech zanikne. Začali jsme proto hledat řešení, jak jim pomoci. Výsledkem je právě projekt Truck-Alliance, který je zaštítěn Centrem pro inovace a aplikovaný výzkum Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity.“
J. H.: „Na přípravné fázi projektu zahrnující tyto výzkumy se podílelo mnoho lidí, v současné době je již tým pracovníků aliance ustálen. Co se týče našeho portfolia, po konzultacích s majiteli dopravních firem jsme zjistili, že jejich potřeby jsou mnohem rozmanitější. Proto jsme portfolio výrazně rozšířili, mimo jiné i o projekt přípravy nových řidičů. Nabídku samozřejmě neustále rozšiřujeme a přizpůsobujeme ji podle aktuálních potřeb našich členů, stejně tak vybíráme nové perspektivní dodavatele.“
M. S.: „Způsob, jakým se naše sdružení profiluje, je v České republice, a obzvláště v oblasti dopravy, poměrně nový. V podstatě nemáme právní subjektivitu, ale pracujeme v komerčním prostředí. Členové i dodavatelé jsou komerční subjekty, a proto se i my jako sdružení musíme profilovat, jako bychom byli komerční společnost.“
R. T.: „Jedná se vlastně o klastr, v němž je určitá skupina subjektů, a univerzita do něj vstupuje jako podporující prvek.“
M. S.: „Na dopravním trhu v podstatě existují dvě možnosti – buď si dopravci budou tvrdě konkurovat, což povede k postupné monopolizaci prostředí, nebo budou nějakým způsobem spolupracovat. A to je cesta, která má podle našeho názoru budoucnost – i ve vztahu k ochraně domácího trhu před zahraniční konkurencí.“
„Zmínili jste se o projektu přípravy nových řidičů…“
R. T.: „Pro dopravní firmy je v současné době nejvíce limitujícím faktorem nedostatek kvalitních řidičů. Začínáme se proto orientovat i na oblast lidských zdrojů. Již během druhého čtvrtletí roku 2008 bychom mohli mít pro naše členy několik desítek nových řidičů. O podrobnostech bych se zatím nechtěl zmiňovat, pouze uvedu, že se nebude jednat o jednorázovou nabídku, ale měl by to být první krok k průběž-nému zajišťování nových řidičů nákladních vozidel.“
„Jak na existenci vašeho sdružení reagují dodavatelé?“
M. S.: „Přestože v západní Evropě je systém aliancí poměrně známý a dobře tam funguje i propojení univerzit a komerčních subjektů, v České republice představuje naše existence a způsob činnosti pro většinu dodavatelů něco zcela nového. Takže lze říci, že nyní jsme ve fázi jakési osvěty v této oblasti. Samozřejmě, někdo na naši nabídku slyší, někdo ne, ale mohu říci, že ti, kteří se s naším systémem již podrobně seznámili, v něm vidí dobrou příležitost pro rozšíření svého podnikání a k získání konkurenční výhody.“
„Jak konkrétně vaši členové mohou využít výhod, které jim nabízíte?“
M. S.: „Každý člen se na našich webových stránkách může přihlásit do sekce Pro členy, kde najde přehledně uspořádanou aktuální strukturu našeho portfolia, včetně návodu jak postupovat, má-li o některou nabídku zájem.“
R. T.: „Vydáváme karty TruckAlliance, které jsou vždy vystaveny na majitele firmy nebo pracovníka, jenž zajišťuje nákupy. Těmi je třeba se prokázat u našich smluvních partnerů při podpisu smluv, nákupu vozidel, pohonných hmot a podobně.
Na nákup pohonných hmot vydáváme také kartu pro konkrétní vozidlo a řidič jejím prostřednictvím dokládá, že dopravce má na získání slev nárok. TruckAlliance na konci zúčtovacího období souhrnně nárokuje bonus u dodavatelů a následně jej rozděluje mezi členy, přesně podle výše jejich objednávek.“
Milan Frydryšek