7. března 2002
S velkým zájmem českých speditérů se setkal seminář, který pod
názvem „Nový celní zákon“ minulý týden v pražském domě Českých
svazů vědecko-technických společností uspořádala redakce Dopravních
novin spolu se Svazem spedice a logistiky ČR (SSL). Výklad zákona na
semináři, který moderoval výkonný ředitel SSL Jiří Kladiva, podal
Jaroslav Rejšek z Generálního ředitelství cel ministerstva financí.
Na nový zákon se čekalo velmi dlouhou dobu, protože poslanci jeho předlohu
několikrát vrátili k přepracování. Jaroslav Rejšek se novinkám, které
zákon obsahuje, věnoval téměř pět hodin. Vzhledem k četnosti změn a
doplňků by si však podrobný výklad zákona vyžádal nej-méně
dvojnásobný čas.
Přestože se předpokládalo, že se do doby vstupu České republiky do
Evropské unie žádný nový celní zákon připravovat nebude, již nyní se
ukazuje, že některá ustanovení vzbudí po vstupu zákona v platnost
k 1. červenci letošního roku tak velkou nevoli držitelů zboží a
speditérů (například povinnost velkých firem projednávat celní záruky
paralelně s několika celními úřady), že menší novela zákona bude
zřejmě nevyhnutelná.
Nový celní zákon byl dosud veřejnosti k dispozici v tištěné formě jako
soubor změn, vydaných ve Sbírce zákonů. Ucelený text zákona je
k dispozici na internetových stránkách Generálního ředitelství cel
ministerstva financí a ministerstva spravedlnosti.
Jiří Kladiva účastníky semináře informoval o kompenzacích, které se
připravují v souvislosti s očekávaným útlumem činnosti celní spedice
po vstupu České republiky do Evropské unie a o novém systému národních a
regionálních koordinátorů ve všech 22 členských zemích „Společného
tranzitního režimu“, kteří by měli pomáhat při řešení problémů
s doklady systému v konečných destinacích. (ja)