1. května 2013
PRAHA (1.5.) – Dnem 1. května 2013 nabývá účinnosti změna zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Stěžejní částí novely je zásadní přepracování úpravy provozování taxislužby. Nová úprava reaguje na požadavky praxe, kontrolních orgánů i samotných uživatelů taxislužby. Zjednodušila a zpřehlednila práva a povinnosti při podnikatelské přepravě osob malými vozidly, ztížila obcházení zákonných povinností i páchání trestné činnosti.
Cílem novely je eliminace problémů v oblasti taxislužby a příležitostné osobní silniční dopravy provozované vozidly s obsaditelností do 9 osob včetně řidiče. Oba dva druhy dopravy byly dosud poskytovány zaměnitelně, hranice přijetí objednávky je velmi těžko odlišovala. Docházelo tak např. k poskytování taxislužby pod hlavičkou příležitostné osobní silniční dopravy a obráceně. Důsledkem byla snížená ochrana spotřebitele, protože dopravci a řidiči taxislužby, kterým bylo např. z důvodu předražení zamezeno vykonávat taxislužbu, se pouze „přetransformovali“ na dopravce a řidiče příležitostné dopravy a své služby nabízeli dál.
K omezení trestné činnosti při provozování taxislužby dochází pomocí přesného vymezení povinností dopravců a řidičů taxislužby i návazných sankcí. Nové vymezení samotného obsahu pojmu taxislužba ztíží obcházení stanovených povinností prostřednictvím dosud nedostatečně upravené tzv. smluvní přepravy a navíc došlo k upřesnění ne zcela přehledného statusu tzv. drink servisů (odvozu podnapilého řidiče jeho vozidlem). Pro provozování této služby se rovněž stanoví základní požadavky a povinnosti. Nová úprava taxislužby tak přinese zkvalitnění služby pro zákazníky, sjednocení povinností pro všechny provozovatele a jednodušší situaci při kontrolní činnosti.
V příležitostné osobní silniční dopravě (tzv. smluvní přepravě) bylo problémem, že dříve někteří řidiči přijímali platby od zákazníků přímo ve vozidle, čímž porušovali zákon. Vozidla navíc někdy označovali zaměnitelně s vozidlem taxislužby nebo zaměstnávali osoby nespolehlivé, které přišly o možnost vykonávat práci řidiče taxislužby. V taxislužbě samotné docházelo k předražování jízdného a pokřivení pracovněprávních vztahů. V neposlední řadě byla problémem také existence několika průkazů o způsobilosti řidiče taxislužby na jednu osobu.
Novela sjednotila podmínky pro podnikání v silniční dopravě provozované vozidly s obsaditelností do 9 osob včetně řidiče. Narovnání se týká jak podmínek pro vstup do podnikatelského prostředí, tak následných povinností dopravců. Každý řidič taxislužby musí být spolehlivý, starší 21 let a současně musí mít oprávnění řidiče taxislužby, které doloží průkazem řidiče taxislužby. Mezi další významné změny patří zavedení povinnosti, že řidič musí být v pracovněprávním vztahu s dopravcem (podnikatelem), zrušení povinnosti vést záznamy o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, zrušení zákazu přijímání platby za přepravu řidičem vozidla u tzv. smluvní přepravy (nově u smluvní taxislužby) atd.