7. března 2002
V letošní Sbírce zákonů byla s číslem jedna publikována další
novela celního zákona. Od té doby, co přesně v den vzniku samostatné
České republiky v lednu 1993 nabyl učinnosti nový celní zákon,
procházela celní legislativa až do současnosti velmi dynamickým procesem
změn. Změny byly podmíněny stále novými poznatky z praxe, ale také
nutností přizpůsobovat českou legislativu i v této oblasti normám
Evropské unie. K charakteristickým jevům daným těmito změnami patřil
rychle narůstající počet různých upřesňujících vyhlášek, nařízení
a v určitých okamžicích pak i novela celého celního zákona. Stejně tak
charakteristické bylo i to, že tyto vyhlášky a nařízení (a byly jich
desítky až stovky) stejně jako předcházející novely celního zákona
nabývaly účinnosti prakticky ze dne na den a zcela chyběl čas na jejich
prostudování, a to jak pro zainteresovanou veřejnost, tak i pro celníky.
Podnikatelé v oblasti mezinárodního obchodu a všech souvisejících
služeb – dopravci, zasilatelé, poskytovatelé obslužné činnosti včetně
provádění celních formalit v nepřímém zastoupení apod., ale i vlastní
pracovníci celní správy – byli postaveni do nelehké situace: co
nejdříve nová nařízení nastudovat, ovládnout a realizovat v praxi. Není
nutné zdůrazňovat, jak často kvůli desítkám nařízení a předpisů,
jejich neznalosti či nejednotnému výkladu obou stran celního řízení
vznikaly konfliktní situace. Neznalost nebo různý výklad toho či onoho
nařízení se stávaly předmětem nesrovnalostí, dohadů a často
i soudních sporů. Důsledkem byly i fronty čekajících na celních
přechodech, pohraničních i vnitrozemských celních úřadech a jejich
pracovištích.
Radikální obrat
Současná, poslední novela celního zákona vytváří předpoklady pro
skutečně radikální zlom. Jejím výsledkem by mělo být podstatné
zjednodušení a urychlení vlastního procesu celního řízení, v konečném
důsledku by tak měla přispět i k tomu, že zmizí fronty žadatelů dosud
běžné na exponovaných celních pracovištích. V jednom jediném zákonu
jsou totiž do všech detailů řešeny všechny potřebné instituty a
normativy a navíc je možné se s nimi seznámit již v předstihu, dříve
než
1. července letošního roku zákon nabude účinnosti. Zákon také
přináší další harmonizaci s legislativou členských zemí Evropské
unie.
K radikálním změnám, které novela celního zákona zavádí, náleží
podrobné stanovení a definování jednotlivých celních režimů a podmínek,
které musejí být naplněny, aby zboží mohlo být do těchto režimů
propuštěno. Zkušení speditéři si jistě vzpomenou, kolik různých
vyhlášek, norem a předpisů tuto oblast dříve upravovalo. S cílem dále
zjednodušit a usnadnit celní řízení byla v novele nově definována také
místní příslušnost, která deklarantovi ukládá povinnost podat celní
prohlášení na propuštění zboží do volného oběhu u vnitrozemského
úřadu (místo u pohraničního celního úřadu jako dosud). I toto
nařízení by mělo vést ke zjednodušení a usnadnění situace na celních
přechodech a zvýšení jejich propustnosti. Ostatně s tímto cílem
zákonodárci přistoupili i k další úpravě, podle níž jsou pohraniční
celní úřady oprávněny při režimu vývozu přijmout celní prohlášení
k propuštění zboží do volného oběhu i v případě, že se toto celní
prohlášení podává u vnitrozemského celního úřadu.
Trvalým zdrojem kritiky ze strany podnikatelské veřejnosti byla problematika
vzniku a vymáhání celního dluhu a otázky související s odpovědností
ručitele. I v tomto případě novela přináší řadu progresivních
novinek. Ruší například pojem paušálního zajištění celního dluhu,
který nahrazuje individuálním zajištěním celního dluhu poskytnutím
záručního dokladu. Zjednodušení přináší i to, že s výjimkou
Společného tranzitního režimu má právo povolit globální zajištění
celního dluhu (nebo povolit jeho nezajištění) nikoli již jen generální
ředitelství, ale i příslušné celní ředitelství s tím, že toto
povolení má celostátní platnost.
V souvislosti s globálním zajištěním celního dluhu novela pro národní
tranzit zavádí po-jem referenční částky (obdoba úpravy ve Společném
tranzitním režimu). Dříve se v celé řadě případů osoby v postavení
ručitele dostávaly do velmi nepříjemných situací, proto novela přináší
mnohé podstatné změny. Patří k nim především skutečnost, že ručitel
již není automaticky stavěn do jedné roviny s dlužníkem, přestává
s ním být v solidárním postavení.
Nakládání se zbožím před přidělením celně schváleného určení
Institut celně schváleného určení byl často zdrojem dohadů a sporů
zainteresované veřejnosti na straně jedné a celníků na straně druhé.
Především zasilatelské a spediční firmy proto jistě uvítají, že novela
celního zákona řeší a definuje všechny podmínky nakládání se zbožím
před přidělením celně schváleného určení naprosto přesně a
jednoznačně. Dokonce i s tím, že umožňuje kontrolovat dané zboží po
jeho předložení celnímu úřadu oprávněnou osobou. Novela dále stanovuje
podmínky odběru vzorků zboží a nakládání s těmito vzorky, stejně jako
podmínky dočasného uskladnění zboží a provozování dočasných skladů
pro opakované umístění zboží.
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že nabytím účinnosti novely
zanikne právní institut povolení nakládání se zbožím před jeho
propuštěním – bude nahrazen možností propustit zboží na základě
neúplného celního prohlášení. (Pozor! Mezi pojmy nakládání se zbožím
před přidělením celně schváleného určení a nakládání se zbožím
před jeho propuštěním je značný rozdíl!)
Přesné vymezení celního řízení
Kromě toho, že novela jednoznačně a přesně určuje podmínky a postupy
v celním řízení, nově vymezuje také práva a povinnosti celních orgánů
a osob zúčastněných v celním řízení. Výrazně například mění
postavení deklaranta jako dovozce, vývozce nebo osoby, která je prokazatelně
oprávněna se zbožím nakládat, a přesně stanovuje podmínky zastupování
v celním řízení. Nově také ovšem stanovuje podmínky, které musí
zástupce v celním řízení splňovat, aby se vůbec mohl zástupcem
v celním řízení stát (samozřejmý je předpoklad trestní a deliktně
právní bezúhonnosti). U přímých zástupců jistě stojí za zmínku
povinnost určité úrovně odborné způsobilosti, která je vyjádřena praxí
zastupování v celním řízení v předmětu podnikání.
Novela přesně vymezuje i postup celního řízení – počínaje podáním
celního prohlášení přes podmínky jeho přijetí (potřebné doklady) až
po zápis a patřičné následky, pokud výsledek ověření údajů v celním
prohlášení neodpovídá uvedeným údajům. Jsou v ní uvedeny i detailní
podmínky podání celního prohlášení v elektronické podobě včetně
elektronického rozhodnutí o propuštění zboží, případně vyměření
celního dluhu.
Zjednodušené postupy
Tvůrci novely konečně vyslyšeli žádosti deklarantů o novou formu a nové
podmínky pro povolování zjednodušených postupů celního řízení. Ne že
by tuto možnost dosavadní celní legislativa vůbec neznala, ale její
podstatou bylo pouze administrativní zjednodušení celního řízení:
deklarant mohl předložit nejdříve neúplné celní prohlášení (obchodní
nebo administrativní doklad nahrazující celní prohlášení) a teprve ve
lhůtě stanovené celním úřadem potom řádně vyplněné dodatečné celní
prohlášení.
Novinka při povolování zjednodušeného celního řízení spočívá v tom,
že je deklarantovi dána nejen možnost podat zjednodušené celní
prohlášení. Pokud je zboží navrhováno do volného oběhu, může si sám
také vyměřit clo a odvést je na účet příslušného celního úřadu.
Novela pak přesně vymezuje podmínky povolování zjednodušených postupů
(ale i jejich odejmutí) pro každý celní režim a jejich provádění. Je
zřejmé, že na povolení zjednodušeného postupu v celním řízení nemá
nikdo právní nárok, novela však přesně stanovuje předpoklady a podmínky
pro jeho získání. Z nich nejdůležitější je ta, aby byl žadatel tzv.
důvěryhodným deklarantem s potřebnými předpoklady součinnosti a
spolupráce s celními orgány. (sk)