31. ledna 2014
PRAHA (31.1.) – Nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) chce v co nejkratším termínu obnovit pozastavenou dostavbu dálnic. Výstavbu infrastruktury považuje za klíčovou i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prachař ale při svém uvedení do úřadu řekl, že někteří dodavatelé budou mít velmi těžkou pozici pro získání dalších zakázek.
„Není totiž možné spolupracovat s někým, kdo vede soudní spor se svým zadavatelem," uvedl ministr. Nejznámějším je spor státu se společností Eurovia CS ohledně zvlněné dálnice D47 u Ostravy. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že použitý materiál si objednalo ŘSD.
Výstavba páteřních komunikací vázne od roku 2010, kdy kvůli úsporám řadu staveb pozastavil exministr dopravy Vít Bárta a požadoval po stavebních firmách slevy jako podmínku pro obnovení prací. Souběžně s tím klesal rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který výstavbu financuje a kterému mezi roky 2010 a 2011 příjem klesl o 35 miliard korun na 61,3 miliardy korun. Letos má fond hospodařit celkem se 71 miliardami korun.
Ministr se zmínil také o výběru nového provozovatele elektronického mýta. Podle něj je nutné co nejdříve vládě předložit složení řídícího výboru. „Budu se snažit takovýto výbor ustanovit co nejdříve. Ještě dnes požádám kolegy, kterých se to týká, aby mi nominovali lidi, kteří se tím budou zabývat," sdělil Prachař.
Prachař je odborníkem na dopravu, byl mimo jiné viceprezidentem Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Společně s budoucí ministryní spravedlnosti Helenou Válkovou byl Prachař jediným kandidátem do vlády, kterého Zeman dopředu pochválil.
(čtk)