Ministerstvo dopravy

Nový ministr dopravy si chce posvítit na hospodaření Českých drah

Nový ministr dopravy si chce posvítit na hospodaření Českých drah

PRAHA (4.7.) – Nový ministr dopravy ve vznikající úřednické vládě Jiřího Rusnoka Zdeněk Žák se chce zaměřit na kontrolu hospodaření v Českých drahách, změny tarifů výkonového mýtného pro kamiony a prevenci v dopravě. Na ministerstvu dopravy neplánuje plošné personální výměny, propustit chce ale lidi, kteří vysoké posty v úřadu vnímají jako trafiky.

„Musíme se u Českých drah podívat na čísla a musíme rychle prověřit to, jaká vlastně je kondice té firmy, protože já se obávám, že České dráhy jsou pro český stát jednou z nejnebezpeč­nějších časovaných bomb," uvedl Žák. Hospodařením Českých drah se nastupující ministr zabýval už v roce 2009, kdy se jako náměstek ministra dopravy neúspěšně pokusil odvolat současného šéfa drah Petra Žaludu, kvůli čemuž se dostal do sporů s tehdejším ministrem dopravy Petrem Bendlem. Ten ho kvůli tomu odvolal z funkce. „Měl jsem indicie, že jsem vyděsil pražské kmotry," řekl Žák v České televizi.

Podle Žáka nebylo před čtyřmi lety jeho primární snahou odvolání Žaludy, ale chtěl zjistit, co se děje s penězi státu uvnitř ČD a dráhy mu nebyly schopné odpovědět. Jako ministr proto chce oslovit státní úředníky v orgánech ČD, aby ho ujistili, že je firma zdravá. V opačném případě by to podle něj měli být oni, kdo Žaludu z čela podniku odvolají.

Personální změny v ČD ale nejsou jeho prioritou. Personální smrští by nemělo projít ani ministerstvo, které by měl Žák od příštího týdne řídit. Primárně by chtěl pokračovat se současnými úředníky, pokud ale nebude spolupráce fungovat, je ale připraven si na úřad přivést nové lidi.

Mezi dopravními stavebními projekty chce ministr pokračovat v projektové přípravě paralelní dopravní tepny k dálnici D1. Změnit by se měl i výběr výkonového mýtného, kdy by se mělo více zohlednit to, v jakých časech kamiony po tuzemských komunikacích jezdí, a výrazně zvýšit ceny u špičkových časů, kdy zejména tranzitní kamiony představují neúměrnou zátěž pro tuzemské dálnice.

Zvýšit by se měl i důraz na prevenci v silniční i železniční dopravě. Preventivní akce na předcházení dopravních nehod se v posledních letech kvůli administrativním obstrukcím prý téměř neprovádí. Zatímco dříve drážní inspekce prováděla ročně 4000 takovýchto akcí, dnes se ročně uskuteční pouze desítky akcí, dodal.

(čtk)

spinner