6. května 2011
V čele resortu dopravy stojí od konce minulého týdne nový ministr. Víta Bártu, který odstoupil kvůli podezření z uplácení poslanců Věcí veřejných, ve funkci nahradil jeho náměstek Radek Šmerda. Za cíl si dává především vyřešit financování dopravní infrastruktury. Kvůli poklesu peněz od státu na dopravní výstavbu hodlá revidovat některé smlouvy, i když žádné konkrétně neuvedl.
„Mojí základní prioritou je vyřešení výstavby dopravní infrastruktury při respektování současných veřejných financí,“ uvedl nestraník Radek Šmerda. Dodal, že v tomto směru hodlá pokračovat v práci svého předchůdce. Vít Bárta kvůli nižšímu přísunu peněz na dopravní stavby usiloval o úspory a prosazoval spolupráci státu a soukromého sektoru projektech PPP.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se letos meziročně snížil o 35 miliard Kč na 61,3 miliardy Kč. Radek Šmerda uvedl, že na ministerstvu zůstalo množství smluv z „dob hojnosti“, u kterých bude potřeba jednat o tom, jestli je příslušná stavební díla nutné realizovat. Žádnou konkrétní dopravní stavbu však neuvedl.
Radek Šmerda si chce posvítit i na České dráhy
Jako další významná témata, kterým se chce věnovat, nastupující ministr jmenoval fungování Českých drah a ambice nákladního dopravce ČD Cargo vstoupit na zahraniční trhy. ČD Cargo například uvažuje o tom, že se bude ucházet o polského nákladního železničního dopravce PKP Cargo.
Podle premiéra Petra Nečase, který Radka Šmerdu do funkce uvedl, má nový ministr s řízením resortu zkušenosti, a proto by v chodu jeho úřadu neměl nastat žádný zádrhel. Radek Šmerda na ministerstvu dopravy působil od července 2010 jako státní tajemník a náměstek ministra.
Vít Bárta při předávání funkce s nadsázkou řekl, že odchodu z ministerstva nikterak nelituje, naopak je rád, že s opuštěním funkce bude moci využívat „zákeřnějších metod“, než když byl ministr. Už dříve uvedl, že chce své jméno očistit a na ministerstvo se vrátit.
Radka Šmerdu ministrem dopravy jmenoval prezident Václav Klaus. Nový ministr funkci považuje za dočasnou, Vít Bárta by se podle něj mohl z obvinění očistit do podzimu letošního roku. Do té doby nicméně ministerstvo plánuje vládě předložit hotový plán rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2025, takzvanou „superstrategii“.
Tomáš Johánek