1. června 2014
Aktivní příprava napojení českých silnic na transevropskou dopravní síť, novela zákona, která odblokuje výkupy pozemků, zažehnání kolapsu dopravně-správních agend, příprava zákona o liniových stavbách a stabilizace Ředitelství silnic a dálnic – takové jsou výsledky působení ministra dopravy Antonína Prachaře po prvních stech dnech ve funkci.
Na návrh ministra vláda schválila stavební zakázky za více než 60 miliard Kč. Díky osobní iniciativě ministra byl také zahájen dlouho odkládaný průzkum sesuvu na dálnici D8 a podařilo se narovnat spor s firmou Kapsch, což státu ušetřilo zhruba sto milionů Kč. Prvním úkolem pro ministra Antonína Prachaře bylo vyřešení situace v Ředitelství silnic a dálnic, kde s účinností od 2. dubna jmenoval nového generálního ředitele Jana Kubiše. Cílem nového vedení ŘSD je ozdravení této podřízené organizace a příprava její transformace na státní podnik. Ještě předtím ale ministr musel řešit hrozící kolaps v oblasti dopravně-správních agend, a zejména Centrálního registru vozidel. „Můj předchůdce Zdeněk Žák mi předal složku, kde bylo 55 problematických věcí, a postupně se je snažíme řešit. Jedním z největších pro-blémů byl právě hrozící kolaps dopravně-správních agend,“ uvedl ministr dopravy na bilanční tiskové konferenci minulý týden.
Připravují se klíčové stavby
Klíčový pro celý resort dopravy byl vládou schválený seznam stavebních zakázek na rok 2014 za zhruba 65 miliard Kč. Jedná se o 72 významných infrastrukturních staveb na silnicích, železnicích i vodních cestách a další projekty, na které chce resort dopravy vypsat výběrová řízení. Mezi klíčovými stavbami jsou například prodloužení D1 mezi Přerovem a Lipníkem za téměř pět miliard Kč nebo pětimiliardová modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice. Součástí představeného balíku akcí jsou i další úseky modernizace D1 a množství oprav železničních tratí v regionech. „Mým cílem je rozhýbat výstavbu dopravní infrastruktury v ČR a zajistit dočerpání evropských prostředků z OPD,“ připomněl Antonín Prachař. Vedle tohoto seznamu vláda ale už 6. března schválila osm veřejných zakázek na výstavbu téměř 48 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Ve všech případech byla vypsána otevřená výběrová řízení. Jedná se například o stavbu dvou jihočeských úseků dálnice D3, rychlostní silnici R4 u obce Dubenec, zvýšení kapacity komunikace I/37, modernizaci silnice I/44, která propojuje okres Jeseníky s ostatními regiony ČR, či stavbu další části znojemského obchvatu na komunikaci I/38.
Důraz na zlepšení spojení se sousedními státy
Ministr také v prvních měsících svého působení v úřadě zahájil debatu s kraji o budoucí podobě veřejné dopravy. Kraje dostaly možnost se v tzv. Zelené knize vyjádřit k více než třem desítkám klíčových otázek směřování veřejné dopravy v ČR. „Považuji za velmi důležité, aby budoucí koncepce veřejné dopravy byla založena na co nejširším konsenzu a aby řešení koncepčních otázek probíhalo v úzké spolupráci s územní samosprávou. Tato naše snaha o dohodu samozřejmě platí i v dalších oblastech činnosti ministerstva dopravy. Chceme problémy řešit, ne o nich pouze mluvit,“ řekl Antonín Prachař. Během jednání se zahraničními kolegy se ministr dopravy zaměřil na chybějící napojení ČR na transevropskou dálniční síť. Při jednání s rakouskou ministryní dopravy Doris Bures se dohodl na přípravě mezivládní dohody o místě propojení R3 a S10 a mezistátní smlouvy o výstavbě hraničních mostů na R52 a A5. Se svým slovenským protějškem Jánem Počiatkem řešil Prachař mimo jiné výstavbu nových spojení se slovenskou D1 u Púchova – tedy české R49 a slovenské R6. Stavba těchto důležitých silničních tahů by se měla znovu rozběhnout v říjnu. S polskou vicepremiérkou a ministryní pro infrastrukturu a rozvoj Elżbietou Bieńkowskou ministr jednal zejména o dostavbě R11 a polské S3 z Jaroměře do Vratislavi.
Připravuje se klíčová legislativa
Klíčovými úkoly pro nejbližší období, na kterých ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře pracuje, je příprava zákona o liniových stavbách. Jeho cílem je urychlit proces přípravy strategických dopravních staveb, která se dosud v ČR táhne i desítky let. S tím ovšem souvisí i ministrem iniciovaná novela zákona 416 o výkupu pozemků, kterou již schválila vláda a sněmovna by o ní mohla rozhodnout ještě v červnu. „Naším záměrem je umožnit efektivní nastavení cen tak, aby vlastníci pozemků byli motivováni k dobrovolnému prodeji, tedy aby to pro vlastníka i stát byla nejvýhodnější varianta z hlediska času i peněz. Určité zvýšení nákladů na majetkoprávní přípravu staveb bude více než kompenzováno jejím urychlením, nemluvě o čerpání z EU,“ uvedl ministr Antonín Prachař.
V tomto volebním období je zásadním úkolem ministerstva také nově nastavit mýtný systém a připravit tendr na dodavatele mýta po roce 2016. Do konce května proto úřad dokončí výběrové řízení na projektového manažera, který vyhodnotí efektivitu různých způsobů výběru mýta a navrhne parametry tendru. Do června chce ministr dopravy do vlády předložit věcný záměr zákona o liniových stavbách, pokud ho vláda schválí, mělo by v říjnu následovat jeho paragrafované znění. V září by pak měl jít do Poslanecké sněmovny návrh nového zákona o drahách. Jeho dosavadní neexistenci vidí jako velký problém nejen celá železničářská obec, ale také exministr dopravy Petr Moos. „Otevřeli jsme trh konkurenci, ale chybí zde regulátor tohoto odvětví. Ministerstvo dopravy, které by mělo převzít funkci regulátora, je v konfliktu zájmů, protože současně je vykonavatelem vlastnických práv ve státním dopravci a současně by mělo být regulátorem,“ řekl Petr Moos, který zároveň hodnotí dosavadní činnost Antonína Prachaře v čele ministerstva dopravy velice kladně.
Tomáš Johánek