5. června 2012
Zajistit plynulé čerpání finančních prostředků z národních zdrojů i z fondů Evropské unie, důrazně zacílit na dodržování kvality nových staveb a zamezit výraznému navyšování rozpočtů jednotlivých dopravních staveb. Takové jsou některé ze zásadních úkolů, které stojí před novým generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Davidem Čermákem. Ministr dopravy Pavel Dobeš jej do funkce jmenoval v polovině května (viz DN 20/12).
Dalším z úkolů, do jejichž řešení se hodlá David Čermák pustit, je podle jeho slov také zvýšení odbornosti zaměstnanců ŘSD a obecně i změna statutu organizace. „Jednou z možností je transformace dnešní příspěvkové organizace do podoby akciové společnosti nebo státního podniku. Tato změna by umožnila ŘSD čerpat prostředky z jiných zdrojů než jen ze státního rozpočtu a zároveň by vedla ke zvýšení odpovědnosti ve společnosti,“ řekl k tomu při představení nového ředitele ŘSD minulý týden v Praze ministr dopravy Pavel Dobeš.
Naléhavé úkoly čekají Davida Čermáka také na poli zadávání jednotlivých zakázek. „Musí se zvýšit transparentnost tendrů, aby stavby nebyly příliš drahé a odpovídaly nákladům, které byly na ně vynaloženy,“ zdůraznil.
Za své hlavní priority v oblasti dopravních staveb nový ředitel označil dostavbu obchvatu kolem Prahy a dálnice D1, opravu dálnice D1 a výstavbu dalších úseků D1, D3, R35 a R6.
Aktuální oprava dálnice D1
Jedním z prvních kroků Davida Čermáka bylo prodloužení termínu pro podání přihlášek do tendrů na opravu dálnice D1. Nově se žadatelé mohou hlásit do 12. června. Oprava prvních pěti úseků D1 by měla začít v srpnu, dokončení je plánováno na konec příštího roku. ŘSD má nyní stavební povolení na dva úseky. Povolení ke zbylým třem úsekům budou vydána po podepsání generální dohody mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí.
Opravu dálnice ŘSD připravuje tak, aby mohla být spolufinancována z prostředků Evropské unie. Na modernizaci dálnice je v plánu staveb dopravní infrastruktury vyčleněno celkem 23,6 miliardy Kč.
(tj/čtk)