Stanislav Šuch (SSL ČR) pro DN

„Nový systém způsobí změny v obchodních vztazích“

V příštím roce se dovozci budou muset vyrovnat se systémem elektronického celního řízení. Dopravní noviny o zavádění elektronického celního řízení v dovozu zboží již dříve informovaly (viz DN 34/08, 37/08) a na začátku října uspořádaly na toto téma společně se Svazem spedice a logistiky ČR (SSL ČR) odborný seminář. Mnoho firem činných v přepravním řetězci nicméně zatím nemá představu o tom, s jakými problémy se budou muset v souvislosti s elektronickým celním řízením potýkat. O dopadech nového systému a o nedostatečné informovanosti importérů s námi hovořil předseda Celní skupiny SSL ČR Stanislav Šuch.

„Minulý týden jste se v Praze

zúčastnil zasedání smíšené pracovní skupiny pro e-customs, které svolalo Generální ředitelství cel. Zazněly na zasedání nějaké nové informace?“

„Ano. Problematika elektronického celního řízení v oblasti dovozu byla jedním z bodů programu zasedání. Za podstatnou novou informaci bych označil to, že Generální ředitelství cel v minulém týdnu konečně předalo potřebná technická data softwarovým firmám, které budou vyvíjet programové vybavení pro importéry. Domnívám se však, že již nezbývá mnoho času, protože nový software bude třeba do termínu zavedení nového systému vytvořit, odzkoušet, certifikovat a distribuovat uživatelům. A ti se s ním budou muset naučit pracovat.“

„Vědí dovozní firmy, co vše pro ně bude zavedení nového systému znamenat?“

„Podle mého názoru není o tomto procesu řada firem dostatečně informována. V tom vidím velké nebezpečí, neboť nový systém přinese nejen změnu povinností v celním procesu při dovozu zboží, ale způsobí také změny v obchodních vztazích. Řešení vzniklých problémů zůstane na jednotlivých ekonomických subjektech, které změna postihne.“

„Příští rok tedy bude náročný pro všechny, kdo se účastní dovozu zboží…“

„Jistě. Mohou očekávat i další změny, které se budou dotýkat nejen dovozu, ale i některých dalších segmentů celního dohledu. Například v prvním pololetí proběhne rozdělování specifických čísel, tzv. EORI. Celní správa je přidělí všem subjektům, které se podílejí na celním řízení. Tato unikátní identifikační a v rámci EU registrovaná čísla bude nutné uvádět na celních deklaracích.

Dílčí změny se objeví také v souvislosti s očekávanými změnami daňových zákonů a se změnami některých prováděcích předpisů v rámci celní legislativy. A aby toho na zainteresované firmy nebylo málo, musejí zejména dopravci a celní deklaranti od příštího roku počítat také s elektronickou evidencí karnetu TIR.“

Změny se projeví i v cenách za přepravu zboží a služby s tím spojené

„V čem spočívají problémy se zaváděním elektronického celního řízení v dovozu?“

„Bude to hluboká změna, která skutečně ovlivní obchodní vztahy mezi dovozci, vývozci a operátory dopravy. Lze očekávat, že se projeví i v cenách za přepravu zboží a služby s tím spojené. Přitom se tato problematika dotýká nejen obchodníků, kteří do Evropské unie dovážejí zboží, ale prakticky všech, kdo se podílejí na přepravě. Úplně novou povinností je například povinnost předhlašovat příchod dováženého zboží celnímu úřadu na vstupu do EU (hraniční přechod, letiště, pří-stav). Povinnosti spojené s předhlašováním zboží se týkají toho, kdo v danou chvíli drží dopravované zboží. To může být třeba také kapitán lodi, řidič kamionu či letecký operátor. Tato závažná problematika tedy dopadne na osoby, které o tom v současné chvíli možná nemají vůbec tušení. Zúčastněné firmy mohou počítat s nemalými problémy a vysokým růstem zátěže zejména v oblasti komunikace.“

„Co tedy mají dělat?“

„Měly by především pozorně sledovat webové stránky celní správy věnované této problematice. Již v současné době je na těchto stránkách řada závažných informací, které jednoznačně ukazují trend, který jsem naznačil.

Část uváděných informací ale stále není v definitivní podobě, protože ještě není legislativně potvrzena. Nové verze se mohou lišit jen nepatrně. Pro konkrétního dovozce však může mít v určitých případech některá zdánlivě nevýznamná změna zásadní význam. Proto doporučuji soustavné a pozorné sledování těchto informací.“

Zúčastněné firmy mohou počítat s nemalými problémy

„Dotkne se zavádění nového systému všech firem stejně?“

„Podle mého názoru nikoli, velké nadnárodní a globálně působící firmy získají značnou výhodu oproti menším subjektům, kterým bude hrozit ztráta šance konkurovat. Globální společnosti, které mají zastoupení či agenty po celém světě, brzy ovládnou celá teritoria. Kdo nebude mít odpovídající zastoupení v jednotlivých koncových bodech přepravního řetězce, ten se také na trh dovozu zboží do Evropské unie brzy vůbec nedostane…

Tato závažná problematika dopadne na osoby, které o tom v současné chvíli možná nemají vůbec tušení

A zmínit je třeba i to, že dva pro nás obchodně významné státy – Německo a Polsko – vstoupí do systému elektronického celního řízení v oblasti dovozu až v březnu 2010. Tyto země si v EU dokázaly vymoci pozdější termín. Firmám z České republiky to ovšem způsobí další komplikace, protože při přepravě zboží odpovídajícím způsobem vzroste variabilita dovozních operací.“

Pavel Toman

spinner