Koaliční smlouva

Oblast dopravy je zpracována kvalitně, čeká se na vládní prohlášení

Oblast dopravy je zpracována kvalitně, čeká se na vládní prohlášení

Sociální demokracie, hnutí ANO a KDU-ČSL se začátkem ledna konečně shodly na obsazení jednotlivých ministerstev. Pokud prezident Miloš Zeman ministry v nejbližší době skutečně jmenuje, mělo by dojít i na realizaci koaliční smlouvy. Ta obsahuje také pasáž nazvanou Moderní doprava, k níž se odborná veřejnost, přes určité výhrady, vyjadřuje vesměs pozitivně.¨

„Oblast dopravy a dopravní infrastruktury jsou v koaliční smlouvě zpracované kvalitně. Považuji to za jeden z jejích plusů. Do značné míry se nám v ní podařilo promítnout naše požadavky, k nimž patří postup dokončení silniční infrastruktury, to znamená R35, napojení na Německo na Rakousko, třetí a čtvrtý koridor a jezy na Labi. Před volbami a při sestavování koalice jsme naprosto změnili naši strategii a jednali jsme se všemi politickými stranami. Předali jsme jim naše programové priority,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Ing. Jaroslav Hanák.

Podstatné podle něj nyní bude, jak se koaliční dohoda promítne do programového prohlášení vlády, protože i přes kladné hodnocení k ní prezident svazu má řadu zásadních připomínek. „Zcela byla pominuta ucelená podpora digitalizace a elektronizace státní správy a slabé jsou i další oblasti. O minusech, včetně našich obav ohledně ufinacovatelnosti navrhovaných opatření, chceme mluvit s politiky a s členy nové vlády,“ dodal Jaroslav Hanák.

Spokojeni jsou zatím například silniční dopravci. „Koaliční smlouva v oblasti dopravy vyznívá realisticky. Souhlasíme s tím, že rozšiřování mýta je možné výhradně na silnicích, kde to je ekonomicky výhodné, to znamená, že nepřipadají v úvahu silnice nižších tříd, kde by se na provoz systému muselo doplácet z peněz vybraných na dálnicích. Rovněž jsme spokojeni, že bylo vyslyšeno i naše dlouholeté volání po zvýšeném příspěvku z vybrané spotřební daně do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),“ řekl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Rovněž tak obor vodní dopravy je s navrhovaným přístupem budoucí koalice k dopravě spokojen, a to i přes negativní zkušenosti s realizací slibů předchozích vlád. „Podpora zásadních projektů pro fungování tohoto oboru dopravy v České republice, tedy vodního stupně Děčín a prodloužení vodní cesty do Pardubic, byla slibována i předešlými vládními koalicemi, bohužel s nulovým výsledkem,“ uvedl tajemník Sekce vodní dopravy Svazu dopravy České republiky Ing. Jiří Aster. „Nyní je rozdíl v tom, že předpokládané obsazení klíčových resortů ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí a již etablované vedení Ředitelství vodních cest dává naději na reálný pokrok v přípravě uvedených staveb, na dělnou spolupráci a na opuštění demagogické zákopové války v zájmu zahájení zlepšování splavnosti Labe a záchrany tohoto ekologického oboru dopravy v ČR. Projekt DOL by měl být od počátku chápán jako mezinárodní projekt, a proto i deklarované ekonomické a environmentální podklady musí být od samého začátku tvořeny za účasti sousedních států,“ dodal Ing. Jiří Aster.

Základem je koncepce rozvoje dopravních modů

„Zpracujeme ucelenou a dlouhodobě udržitelnou koncepci dopravy s jasnou vizí rozvoje jednotlivých dopravních modů, včetně zajištění ekonomicky efektivní a kvalitní dopravní obslužnosti jako základní veřejné služby pro občany s provázaností na rozvoj regionů,“ píše se v koaliční smlouvě v úvodu pasáže věnované dopravě. Počítá se zde také s vytvářením předpokladů pro řádné čerpání finančních prostředků v programovém období 2014 až 2020 a kvalitním managementem na ministerstvu dopravy a v jemu podřízených organizacích.

Stabilizace zdrojů SFDI

Budoucí koalice rovněž slibuje, že zajistí stabilizaci zdrojů SFDI. „Chceme zvýšit jeho podíl z výnosu spotřební daně z minerálních olejů minimálně na 25 procent. Výše celkových zdrojů pro dopravní infrastrukturu by se v průběhu volebního období měla přiblížit zhruba dvěma procentům HDP,“ je uvedeno ve smlouvě. Vítězné strany se mimo jiné rovněž shodly na zavedení expertizy nákladů u stavebních investic do dopravní infrastruktury nad 50 milionů Kč.

Výstavba infrastruktury

„Budeme pokračovat ve výstavbě klíčové silniční, železniční i vodní dopravní infrastruktury. Sledujeme tím nejenom výstavbu páteřní dálniční sítě a rychlostních silnic (včetně prioritní R35 jako alternativy k D1 a dálničního spojení s našimi sousedy) nebo dostavbu 3. a 4. železničního koridoru a modernizaci důležitých železničních uzlů, ale také urychlení přípravy a realizaci potřebných obchvatů měst a obcí, odstraňování nehodových míst a revitalizaci rozhodujících celostátních i regionálních železničních tratí. Podpoříme rozvoj vnitrozemských vodních cest, především pak projekty na zlepšení plavebních podmínek na Labi (plavební stupeň Děčín, Přelouč), ale i rozvoj páteřních mezinárodních letišť na území ČR. Kvalitní dopravní infrastruktura je předpokladem nejen pro rozvoj regionů a hospodářský růst státu, ale i pro mobilitu občanů a jejich zaměstnanost,“ píše se v jedné z nejdůležitějších pasáží smlouvy věnované dopravě.

Všechny tři strany také chtějí zvýšit objem prostředků na opravy a údržbu dopravní infrastruktury s cílem zastavit dlouhodobé podfinancování, které vede k degradaci stavu těchto sítí. „Současně ale podpoříme opatření zabraňující degradaci silničních těles přetíženou nákladní dopravou, například zvýšenými kontrolami váhových limitů,“ uvádí se dále.

Důraz na dlouhodobé projekty

„Budeme klást důraz na přípravu velkých dopravních projektů přesahujících horizont volebního období (například rychlá železnice) včetně optimalizace záboru pozemků z důvodu územní ochrany. U projektu víceúčelového vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe podpoříme přednostně vznik environmentálních a ekonomických podkladů jako předpokladu pro projednání realizovatelnosti tohoto projektu s dotčenými okolními státy a s administrativou EU. Na počátku přípravy tohoto projektu musí stát mezinárodní shoda,“ slibuje budoucí vládní koalice.

Podpora železnice

Koaliční smlouva klade důraz rovněž na podporu železnice. „Posílíme roli a atraktivitu železnice v našem dopravním systému a funkci Českých drah, a. s. (jako národního dopravce v oblasti dostupnosti veřejné osobní dopravy), a ČD Cargo, a. s. (jako rozhodujícího nákladní dopravce poskytujícího komplexní služby na celém území ČR),“ píše se ve smlouvě. A nechybí ani již tradiční prohlášení: „Podpoříme přesun přepravy nákladů ze silnice na železnici. Budeme pokračovat v harmonizaci podmínek mezi železniční a silniční dopravou včetně ceny za použití železniční dopravní cesty v nákladní a osobní dopravě.“

Rozšíření mýtného musí být ekonomicky přínosné

„Další rozvoj mýtného systému a zpoplatnění silnic podpoříme tam, kde to bude z hlediska regulatorní a ekonomické funkce účelné,“ tvrdí strany. Podle smlouvy chtějí také podporovat udržitelný dopravní rozvoj a postupný přechod na ekologicky šetrný park vozidel, zejména v oblastech s největším znečištěním životního prostředí.

Snižování nehodovosti

Budoucí vládní koalice se přihlásila i ke snižování nehodovosti na silnicích. „Přijmeme opatření ke snížení počtu usmrcených v silničním provozu s cílem dosáhnout do roku 2020 na úroveň průměru evropských zemí a současně budeme sledovat cíl snížení počtu zraněných až o 40 procent,“ slibují ČSSD, hnutí ANO a KDU-ČSL.

(lan)

spinner