Maďarsko

Obor kombinované dopravy má v Maďarsku stále zelenou

Maďarsko patří k zemím se silnou tranzitní dopravou, a to především v ose severozápad (SRN, Rakousko) – jihovýchod (balkánské země). Maďarská vláda se proto snaží neustále rostoucí tranzitní silniční dopravu převádět částečně na dopravu kombinovanou, která je příznivější k životnímu prostředí.

Systém doprovázené kombinované dopravy Ro-La byl v Maďarsku zaveden v roce 1992 a v současné době je již nedílnou součástí maďarského dopravního systému. V tranzitu se na něj podařilo převést dokonce 13,4 procenta všech silničních nákladních vozidel. Operátorem systému je na maďarské straně společnost Hungarokombi.

Doprovázená doprava

Provoz Ro-La se postupně vyvíjel a v současné době je prakticky stabilizovaný: denně je v provozu de-set párů vlaků Ro-La v relacích Szeged-Wels (Rakousko), Šoproň-Wels a Szeged-Lublaň (Slovinsko). Překladiště není přímo v Szegedu, nýbrž v nedaleké obci Kiskundorozsma (někdy se označuje jako Szeged-Kiskundorozsma). Relace ze Szegedu do Lublaně je v provozu od 1. listopadu loňského roku, dříve končila v pohraniční přechodové stanici Sežana na slovinsko-italské hranici.

V provozu byly i některé další relace, ale neosvědčily se a po určité době byly zrušeny nebo upraveny. Například provoz linky Ro-La v relaci Budapešť-Wels byl ukončen v říjnu roku 2000, zejména kvůli nevhodnému přístupu na překladiště v centru Budapešti.

Počet silničních vozidel (kamiónů), která Ro-La přepravuje, se postupně zvyšoval a v posledních letech se stabilizoval přibližně nad hranicí jednoho sta tisíc ročně. Po skromných začátcích – v roce 1992 16 180, a v roce 1993 zhruba 29 tisíc kamiónů – se stotisícovou hranici podařilo poprvé překročit v roce 1998 – Ro-La tehdy přepravila celkem 101 924 kamiónů. V roce 1999 se jejich počet nepatrně snížil, a to nejen z důvodu války (bombardování) v Jugoslávii, ale i kvůli omezenému počtu železničních vozů. V dalších letech však Ro-La opět vykazovala nárůst a v roce 2000 již přepravila 102 235 a v roce 2001 111 083 kamiónů.

Při provozu Ro-La Hungarokombi dosahuje poměrně velmi dobrých výsledků, o čemž svědčí i vysoké využití kapacity vlaků. V roce 2000 se průměrné roční využití všech vlaků Ro-La pohybovalo kolem 90,5 procenta, v případě relace Szeged-Wels to bylo 92,4 procenta, Šoproň-Wels 91,0 procenta, Szeged-Sežana 84,9 procenta a v relaci

Budapešť-Wels 84,8 procenta. Na relacích Ro-La Hungarokombi přepravuje především silniční vozidla z Turecka (35 %), Maďarska (30 %) a Rumunska (30 %).

Od září loňského roku je v provozu ještě tranzitní linka Ro-La mezi Rakouskem a Rumunskem, konkrétně mezi terminály Wels a Glogovat u Aradu. Zatím na ní jezdí tři páry vlaků týdně. Maďarské železnice MÁV vlastní nízkopodlažní vozy (řady Saadkms) a svůj vozový park v současné době rozšiřují o dalších padesát vozů maďarské produkce.

Kombinovaná doprava po Dunaji (Ro-Ro)

Využití vnitrozemské vodní dopravy po Dunaji je v poslední době poměrně nízké. Hlavním důvodem je omezení nebo znemožnění plavby přes Jugoslávii. Pro kombinovanou dopravu má dnes praktický význam jen úsek Dunaje přes Rakousko do SRN. Přeprava silničních vozidel (Ro-Ro) byla zahájena v roce 1992 v relaci Budapešť-Pasov (SRN). V současné době tuto relaci provozuje firma Lagermax (Budapest). Dva roky byla v provozu také relace Györ-Kelheim (SRN).

Nejvyšší počet přepravených silničních vozidel relace zaznamenala v roce 1998 – zhruba 20,5 tisíce (včetně přeprav nových osobních vozidel z montážních závodů).

V dalších letech byl patrný určitý pokles, a tak v roce 2000 bylo přepraveno již jen 13 213 a v roce 2001 14 810 vozidel.

Nedoprovázená kombinovaná doprava po železnici

V 80. letech minulého století se objem přepravy vyšplhal až 2,5 miliónu tun, jednalo se přitom převážně o přepravy na východní trhy. Obdobně jako Česká republika, i Maďarsko po změně politické a hospodářské orientace v roce 1989 zaznamenalo výrazný pokles přeprav kontejnerů.

První pravidelné spojení uceleným vlakem bylo otevřeno v roce 1992 v relaci Brémy/Hamburk-Budapešť přes území České republiky a Slovenska. V současné době je již tý-dně v provozu mezi šedesáti až osmdesáti páry ucelených vlaků na čtrnácti relacích. Mezi hlavní relace nedoprovázené kombinované dopravy patří Budapešť-Hamburk, Budapešť-jaderské přístavy (Koper), Budapešť-Verona, Šoproň-Hamburk, Šoproň-Bukurešť, Šoproň-

  • Istanbul a Praha-Györ.

Jedná se především o přepravy kontejnerů, v malém rozsahu pak výměnných nástaveb a v ověřovacím stadiu také silničních návěsů (například ve zkušebním provozu v relaci Budapešť-Gliwice s použitím košových vozů). Objemy nedoprovázené kombinované dopravy se od roku 1992 postupně zvyšují a v posledních letech se jejich úroveň stabilizovala mezi 2,2 až 2,4 miliónu tun ročně.

Podíl kombinované dopravy na celkové nákladní železniční dopravě se neustále zvyšuje, a to nejen u státní železnice MÁV Rt., ale i v případě soukromé železnice GySEV (Györ-Šoproň-Ebenfurt). Podíl kombinované dopravy na mezinárodní nákladní dopravě se u MÁV v roce 2001 pohyboval kolem 8,7 procenta.

Překladiště, terminály

V Maďarsku je celkem devatenáct překladišť kombinované dopravy, různého vybavení i označení. Jedno z nich je určeno pouze pro Ro-La (Szeged-Kiskundorozsma), jiné pouze pro Ro-Ro (Budapešť). Více než 80 procent objemu překládky se uskutečňuje v pěti rozhodujících terminálech, respektive překladištích – Budapešť-Józsefváros, Debrecín, Szeged-Kiskundorozsma, Šoproň a Záhony. Poslední z nich se nachází v pohraniční přechodové stanici směr Čop (Ukrajina) a slouží především k překládce na vozy širokého rozchodu.

Vedle těchto pěti hlavních překladišť byly do Dohody AGTC zařazeny ještě překladiště Miskolc-Gömöri a Szolnok. Další překladiště kombinované dopravy menšího významu jsou v obcích Baja, Békescsába, Csepel, Györ (2×), Kaposvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pécs, Szeged, Székesfehérvár a Szombathely.

Provozovatelem sedmi terminálů (překladišť) je společnost MÁV Kombiterminál Kft. Tato stoprocentní dceřiná společnost státní železnice MÁV Rt. byla založena v roce 1996. Kromě překladiště Ro-La provozuje terminály Budapest-Józsefváros, Óbuda, Szeged, Szolnok, Pécs a Szombathely.

Provozovatelem jednoho ze dvou překladišť v Györu, které je v provozu od loňského roku, je společnost Metrans Danubia Kft.

V současné době je ve výstavbě nový terminál Budapešť-Soroksár, který má nahradit nevyhovující překladiště Budapešť-Józsefváros, umístěné v centru města ve stísněných poměrech. Před dokončením je také rozšíření dunajského překladiště v jihomaďarské obci Baja pro přepravy Ro-Ro.

Ing. Ivan Novák, odbor veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR

spinner