Evropa

Oddělení správy kolejí a železniční dopravy údajně není nutné

Oddělení správy kolejí a železniční dopravy údajně není nutné

Směrnice 91/440 nevyžaduje institucionální oddělení správy dopravní cesty a provozování dopravy – takový je ve stručnosti závěr, ke kterému na počátku září dospěl generální advokát Soudního dvora EU Niilo Jääskinen při hodnocení sporu Evropské komise s některými členskými zeměmi Evropské unie. Nicméně Soudnímu dvoru navrhl, aby rozhodl, že Španělsko, Maďarsko a Portugalsko nesplnily povinnosti, které pro ně v dané oblasti vyplývají z unijního práva.

Liberalizace trhu železniční dopravy v EU ukládá členským státům povinnost zajistit podnikům z tohoto odvětví spravedlivý a nediskriminační přístup k železniční síti. Výkon některých „hlavních funkcí“ přitom nemůže být zajišťován tradičními železničními podniky členských států, ale musí být svěřen nezávislým provozovatelům. Tyto funkce zahrnují mimo jiné vydávání licencí železničním podnikům, které jim poskytují přístup k železniční síti, přidělování kapacit infrastruktury a stanovovní poplatků, které hradí dopravní podniky za používání sítě. Tyto věci se řadí do série žalob, které Evropská komise podala proti několika členským státům z důvodu, že nesplnily povinnosti, které pro ně vyplývají ze směrnic upravujících fungování odvětví železniční dopravy. Soudní dvůr by měl zkoumat žaloby namířené proti Maďarsku, Španělsku, Rakousku, Německu a Portugalsku.

Správa i provoz mohou být v jednom holdingu

Směrnice 91/440 podle Niila Jääskinena členským státům umožňuje, aby správu dopravní cesty i vlastní provoz začlenily do jedné a téže holdingové společnosti. Generální advokát dále uvedl, že dodatečná opatření, na něž poukazuje Evropská komise, nejsou v předmětných směrnicích zmíněna, takže nelze po členských státech požadovat, aby taková opatření přijímaly. Soudci Soudního dvora začínají nyní v uvedené věci rozhodovat. Rozsudek bude vydán později. Doporučení generálního advokáta uvítalo Sdružení evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ. „Je to důležitý signál pro evropské instituce zvláště nyní, kdy očekáváme návrh Evropské komise na tzv. čtvrtý železniční balíček. Má význam i pro ty členské státy, které přistoupily ke striktnímu oddělení správy dopravní cesty a provozování dopravy nikoli z ekonomických důvodů, ale kvůli administrativnímu nátlaku Evropské komise opírajícímu se o nesprávný výklad právního rámce evropského železničního trhu,“ řekl výkonný ředitel sdružení Libor Lochman. Podle jeho slov se potvrdilo stanovisko, které CER zaujímalo k interpretaci novelizace prvního železničního balíčku.

Tomáš Johánek

Žalobu pro nesplnění povinnosti, směřující proti členskému státu, který nesplnil své povinnosti vyplývající z unijního práva, může podat Evropská komise nebo jiný členský stát. Jestliže Soudní dvůr rozhodne, že došlo k nesplnění povinnosti, dotyčný členský stát je povinen vyhovět rozsudku v co nejkratší lhůtě. Dojde-li Evropská komise k názoru, že členský stát rozsudku nevyhověl, může podat novou žalobu s návrhem na uložení peněžitých sankcí. Soudní dvůr není stanoviskem generálního advokáta vázán. Úlohou generálních advokátů je zcela nezávisle navrhnout Soudnímu dvoru právní řešení věci, která jim je přidělena.

spinner