7. března 2002
Britský odvolací soud před čtrnácti dny potvrdil prosincový rozsudek,
podle něhož vláda nemá právo udělovat řidičům nákladních vozidel
pokuty, pokud nevědomky převezou nelegální imigranty. U jednoho z prvních
takových případů stál předloni v dubnu tehdejší ministr vnitra Jack
Straw a jeden český kamión. Od té doby byly podobně postiženy řádově
desítky českých dopravců.
Britská vláda se rozhodla ukládat dopravcům pokuty ve výši 2000 GBP za
každého nelegálního imigranta, který by byl objeven v jejich kamiónu, a
to i v případě, že řidič neměl vůbec tušení, že mu nežádoucí
osoba do vozu vnikla. Podle výroku soudce odvolacího soudu v Londýně je to
nejen absurdní, ale hlavně nespravedlivé.
Soud první instance své rozhodnutí zdůvodnil tím, že udělování pokut
v těchto případech není v souladu s právem každého člověka na
spravedlivý soud, které zaručuje Evropská úmluva o lidských právech.
Podle soudu první instance této úmluvě odporuje také právo britských
úřadů zadržet dotčené vozi-dlo, jež si britská vláda dala zákonem
z roku 1999.
Vláda má ještě možnost se odvolat ke Sněmovně lordů, která je
v Británii nejvyšší soudní odvolací instancí. Nepovažuje se to však za
příliš pravděpodobné – jednak by byly vyhlídky odvolání na úspěch
nepatrné, jednak vláda před nedávnem sama upustila od ukládání pokut
společnosti Eurotunnel.
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU rozhodnutí odvolacího soudu
uvítala. Vedoucí sekce nákladní dopravy IRU Peter Krausz, jenž má
problematiku ilegální imigrace na starosti, však upozornil, že nyní bude
ještě nutné vyřešit dva související problémy. „Za prvé, britská
vláda musí co nejrychleji zavést jednoduchý a transparentní mechanismus pro
přiměřené odškodnění dopravců, kteří již museli zaplatit tyto
neprávem stanovené pokuty, včetně malých dopravců, kteří v důsledku
toho zkrachovali,“ prohlásil Peter Krausz. „Za druhé, IRU požaduje, aby
britská vláda okamžitě zrušila stávající legislativu umožňující
ukládání těchto pokut. Protože ilegální imigrace nadále budí velké
znepokojení, naléháme na britskou vládu, aby spolupracovala s dalšími
členskými zeměmi EU i s dopravním sektorem – tak, aby byla vytvořena
jasná směrnice EU, která stanoví poctivou a realistickou dělbu
odpovědností a závazků mezi dopravci a vykonavateli zákona,“ dodal.
(čtk/lan)