10. září 2012
Politika vládních škrtů v příštím roce postihne i investice do dopravní infrastruktury. Podle vládního návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který v srpnu do meziresortního připomínkového řízení uvolnilo ministerstvo dopravy, dostane fond 62 miliard Kč, tedy necelé dvě třetiny rozpočtu roku 2010. Vedle řady profesních sdružení návrh ústy svého stínového ministra dopravy a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance ke kritice vlády využila i opoziční ČSSD.
„Ministerstvo dopravy rezignuje na stabilizaci financování dopravní infrastruktury. Navrhované zdroje už totiž nestačí ani na povinné spolufinancování projektů hrazených z Evropské unie, a je tak zásadním způsobem ohroženo čerpání operačního programu Doprava. Prakticky se to projeví tak, že bude nutné krátit výdaje na zajišťování provozu-schopnosti infrastruktury a že nebude možné zahájit žádnou novou výstavbu,“ uvedl stínový ministr. To podle něj znamená „naprosté paralyzování systému na další tři roky“.
Na další dva roky vláda plánuje ještě dramatičtější pokles, poznamenal dále Milan Chovanec. „Mezi lety 2010 a 2014, tedy během vládnutí kabinetu Petra Nečase, se plánuje pokles zdrojů na financování dopravy téměř o polovinu,“ řekl. To, že vláda „mylně“ pojala evropské zdroje jako náhradu zdrojů národních, označil za systematické porušování programového prohlášení vlády, v němž bylo zakotveno zachování výše investic do dopravní infrastruktury.
„Hazardní politika této vlády nás zcela vyděluje od vyspělých západních zemí. Právě tam chápou investice do dopravní infrastruktury jako motor ekonomiky. V našem případě se nejedná jen o pouhé přibrzdění, ale doslova o zastavení a zařazení zpátečky,“ řekl dále Milan Chovanec.
Řešením je podle něj směrovat většinu prostředků, které doprava generuje, tedy výnos spotřební daně z minerálních paliv spolu s výběrem mýtného a prodejem dálničních známek v ročním objemu kolem jednoho sta miliard Kč, zpět do dopravy.
(red)