20. září 2001
Nedostatek finančních prostředků na opravy a údržbu pozemních
komunikací přimělo Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR
vypracovat novelu zákona o Státním fondu dopravní
infrastruktury. Novela má změnit způsob toku finančních
prostředků tak, aby organizacím správy a údržby silnic
a Českým drahám směřovaly přímo ze státního rozpočtu.
Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr
upozornil na to, že nepravidelnost příjmů způsobuje zejména
silničářům vážné problémy. Zatímco opravy vozovek probíhají
od jara do podzimu, fond dopravy dostává největší část
financí až v závěru roku. Tento problém proto řeší čerpáním
úvěru z kontokorentního účtu. Náklady na splácení úroků však
podle Pavla Švagra přijdou fond na 200 až 300 milionů Kč
ročně.
Dluhová služba danajským darem
Skupina poslanců pod vedením Karla Sehoře (ODS) proto
vypracovala novelu zákona o Státním fondu dopravní
infrastruktury, jež má situaci napravit. V důvodové zprávě se
uvádí, že danajským darem daným do vínku fondu bylo vložení
dluhové služby z minulých let – úvěrů v hodnotě 3,6 miliardy
Kč, které přijala vláda a nikoliv fond.
Finanční potřeby resortu dopravy byly v minulosti naplňovány
ze státního rozpočtu v kapitole 327 o objemu zhruba 30
miliard Kč. „Problémem se stal až následný postup, kdy jsou
daňovými příjmy nyní zajišťovány pouze dvě třetiny rozpočtu
fondu. Jinými slovy – po oddělení fondu dopravy zůstalo ve
státním rozpočtu přibližně deset miliard Kč pro jiné účely
než pro dopravu. Tento rozdíl byl nahrazen nejistými příjmy
z Fondu národního majetku,“ konstatuje důvodová zpráva
k zákonu.
Výsledkem je špatný průběh cash flow, nedostatek prostředků,
hrozící debet na účtu a z něho plynoucí potřeba zaplacení
úroků a přednostní financování splátek dluhů. Dále
financování výplat mezd podnikům Správy a údržby silnic,
Českým drahám a Ředitelství silnic a dálnic, provozních
výdajů a hrazení havarijních situací. Na financování investic
pak nedostačují prostředky a stát dluží firmám za provedené
práce. To vše za situace, kdy registr investic ministerstva
financí Isprofin předpokládá každoroční navyšování potřeb
finančních prostředků pro výstavbu infrastruktury. Například
předpoklad potřeb v příštím roce přesahuje 50 miliard Kč.
„Je tedy zřejmé, že je nanejvýš vhodné provést některá
koncepční opatření,“ uvedl poslanec Karel Sehoř. „V první
řadě je třeba upravit Isprofin do reálných mezí, což je práce
pro exekutivu. V možnostech legislativy je buď hledat cesty
k navýšení prostředků pro fond dopravy, což je obtížně
řešitelné, nebo hledat pro fond jinou náplň činnosti, která
by byla víc zaměřena na investice,“ dodal.
Předložený návrh zákona jde druhou z uvedených cest a ruší
financování oprav a údržby dopravní infrastruktury fondem.
Návrh předpokládá, že se toto financování částečně přenese do
kapitoly 327 státního rozpočtu a částečně na nové vlastníky
dopravní infrastruktury (převod silnic II. a III. třídy na
kraje). Pokud zůstane strana příjmů v původní podobě, dosáhne
resort dopravy svého dřívějšího objemu financí. Uvolňování
prostředků z Fondu národního majetku je jistě vhodným
způsobem řešení zanedbanosti dopravní infrastruktury, ale šlo
by nadále vždy jen o navyšování prostředků, nikoli tedy
o standardní příjem.
Novela má velkou šanci na přijetí
Předkladatelé upozornili na to, že návrh zákona je v souladu
s ústavou a není v rozporu s komunitárním právem ES ani
s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.
Účinnost novely je navržena k 1. lednu 2003, tedy tak, aby
platila od počátku nového rozpočtového roku. Některá
ustanovení však nabývají účinnosti již dnem vyhlášení. „Je to
dáno potřebou, aby již návrh fondu dopravy na kalenářní rok
2003 byl sestavován podle nové právní úpravy,“ řekl Karel
Sehoř.
Termín financování oprav a údržby infrastruktury ze státního
rozpočtu až od roku 2003 zvolili předkladatelé z taktických
důvodů. „Chceme, aby schvalování neovlivnily blížící se
volby,“ prohlásil Karel Sehoř. Novela však má velkou naději
na přijetí, protože za poslaneckým návrhem stojí hlavní
politické strany.
(pak)