3. dubna 2008
„Nedovedu si představit budoucnost veřejné dopravy, pokud by neexistovala její podpora.“ Na valné hromadě Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF) tak na konci března ve Znojmě prezident asociace Jaroslav Hanák reagoval na skutečnost, že Brusel dosud nenotifikoval program podpory veřejné dopravy v České republice (viz DN 12/08).
Pavla Doleželová z ministerstva dopravy v této souvislosti informovala o tom, že dotační pravidla již zpracována byla, ale poradě ministra budou předložena až poté, co bude k dispozici vyjádření Evropské unie. Upozornila rovněž na to, že do Programu obnovy vozového parku veřejné autobusové dopravy na léta 2008 až 2013 nejsou zařazeny tramvaje a trolejbusy, které by měly být hrazeny z regionálních operačních fondů. S ohledem na ochranu životního prostředí budou upřednostňována vozidla s motory Euro 4 a 5 a s plynovým pohonem. Preferována budou rovněž nízkopodlažní vozidla.
Vzhledem k tomu, že se bude jednat o dotace na obnovu a nikoli na nákup, bude dopravce muset za každé takto pořízené vozidlo jedno starší buď zlikvidovat, nebo prodat mimo Evropskou unii. Vozidla pořízená s pomocí dotace budou muset sloužit v dopravní obslužnosti nejméně šest let a v závazku zabezpečení veřejné služby budou muset najet 80 procent kilometrů. Podání žádosti o dotaci nebude předcházet žádné písemné upozornění, dopravci by proto ve vlastním zájmu měli sledovat webové stránky ministerstva dopravy; výzva k podání žádostí bude zveřejněna i na internetové stránce Busportál, upozornila Pavla Doleželová.
Zákon o veřejné dopravě
Jaroslav Hanák informoval o stavu přípravy zákona o veřejné dopravě, která již významně pokročila. Paragrafové znění by mělo být zpracováno do listopadu, řekl. Nepříznivý dopad na další projednávání by podle něj mohlo mít předsednictví České republiky Evropské unii, během nějž by tato záležitost mohla ustoupit do pozadí. Přesto vyjádřil naději, že se vše podaří zvládnout. Ovšem jen za podmínky, že náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, který je za tuto přípravu zodpovědný, neztratí své kompetence, upozornil Jaroslav Hanák.
Co je nového v legislativě?
Zástupce Sdružení ČESMAD Bohemia Antonín Hrazdíra na valné hromadě ADSSF přiblížil situaci v oblasti legislativy. Sdružení ČESMAD Bohemia podle něj připravilo materiál, který by nově řešil problematiku odpovědnosti, předložilo jej ministerstvu dopravy a usilovalo o jeho projednání i v poslanecké sněmovně. Ministerstvo dopravy jej však z formálních důvodů stáhlo a jeho legislativní odbor nyní pracuje na novém znění.
Co se týče zjednodušení procedury při ztrátě registrační značky, text vyhlášky je již připraven, ale přednost mají v současné době předpisy týkající se STK a zimních pneumatik, řekl.
Antonín Hrazdíra se dále zmínil také o možných změnách pracovní doby řidičů, o prokazování dovolené a o nových pravidlech týkajících se získávání profesního osvědčení i pro vozidla nižších hmotnostních kategorií. Přiblížil rovněž návrh, který by alespoň částečně eliminoval zákaz kabotáže a umožnil dopravcům provádět týdně tři přepravy, které by za kabotáž pokládány nebyly.
Do středu pozornosti se podle Antonína Hrazdíry dostávají také nízké ceny polských dopravců.
ČESMAD Bohemia se proto spolu s ministerstvem dopravy a Evropskou komisí pokusí zjistit, zda v Polsku neexistuje podpora dopravců ze strany státu.
Co se týče rozšíření mýtného i na vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, ČESMAD Bohemia tento krok podporuje.
Jaroslav Hanák v souvislosti se snahou rozšiřovat mýtné i na komunikace nižší třídy upozornil, že je třeba věnovat pozornost větší propojenosti technologií v rámci celé Evropské unie.
„Rozšíření zákazu jízd by omezilo schengenský prostor“
Ke snaze o rozšíření zákazu jízd nákladních vozidel Jaroslav Hanák uvedl, že pokud by k němu skutečně došlo, znamenalo by to prakticky ihned poté, co Česká republika vstoupila do schengenského prostoru, drastické omezení ostatních zemí. Dále by se zkomplikovala situace v okolí Prahy a došlo by k likvidaci přeprav v systému just in time. Dosud také nevznikla žádná další a tolik potřebná odstavná místa pro kamiony v blízkosti hlavích tahů, jejichž vybudování sliboval předchozí ministr dopravy, zdůraznil.
O problematice pracovní doby řidičů hovořil i viceprezident ADSSF František Luža. Zmínil se o sporu mezi dopravci a odboráři, který vyplynul z požadavku Odborového svazu dopravy, aby i čekání řidiče autobusu mezi spoji bylo plně součástí práce řidiče. Jako podklad pro další jednání proto ADSSF a Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) hodlají přesně zjistit, kolik procent z pracovní doby činí v jejich členských firmách čekání mezi spoji a jaká je odměna za čekání mezi spoji.
Milan Frydryšek