4. ledna 2012
Dopravní výbor Evropského parlamentu požaduje, aby Evropská komise do Bílé knihy evropské dopravní politiky zapracovala další konkrétní cíle a opatření. Do roku 2014 by mu měla například předložit návrh na zpoplatnění externích nákladů všech druhů dopravy. Návrh belgického poslance Mathieua Grosche na úpravu koncepce klíčového strategického dokumentu členové dopravního výboru Evropského parlamentu na konci listopadu podpořili velkou většinou hlasů.
Do budoucna by Bílá kniha evropské dopravní politiky měla obsahovat zcela konkrétní údaje o dopravně-politických cílech a měla by stanovovat přesné termíny pro jejich prosazení i pravidelnou kontrolu plnění. Nové ekologické a bezpečnostní standardy hodlají poslanci stanovit nejen pro vzdálený horizont roku 2050, ale i pro mnohem bližší termín roku 2020.
Projektové dluhopisy
Novinkou ve financování infrastruktury mají být projektové dluhopisy. „Potřeba finančních prostředků pro zvládnutí všech dopravních projektů je obrovská,“ uvedl ve zdůvodnění svého postoje k předloze Dopravní výbor Evropského parlamentu.
Poslanci Evropského parlamentu dále vyzvali Evropskou komisi, aby do roku 2014 vypracovala návrh na zpoplatnění externích nákladů všech druhů dopravy. Náročný provoz obřích silničních souprav by podle názoru poslanců měl být povolen pouze v těch členských zemích, které pro to mají vhodné podmínky. Jejich využívání se navíc bude muset řídit speciálními bezpečnostními předpisy.
Některé země kritizují cíl Bílé knihy snížit do roku 2059 emise CO2 o 60 procent (viz DN 14/11) a označují jej za příliš ambiciózní a v podstatě nereálný. Dokument totiž mimo jiné předpokládá odstranění závislosti dopravního systému na ropě, aniž by bylo třeba obětovat jeho účinnost a ohrozit mobilitu. V praxi tak mají být v dopravě méně využívány klasické zdroje energie a větší význam by měla získávat „čistá energie“.
Podle Bílé knihy také bude nutné lépe využívat moderní infrastrukturu a snižovat negativní dopad dopravy na životní prostředí a zásadní přírodní zdroje jako jsou voda, půda a ekosystémy. „Měli bychom to chápat jako orientační hodnotu, ne jako závazný úkol,“ řekl například německý státní tajemník pro dopravu Klaus-Dieter Scheurle. Přehnaně direktivní se mu jeví i záměr prosadit přesun všech přeprav nad 300 kilometrů na železnici nebo vnitrozemské vodní cesty.
Dalším zemím se zase nelíbí neurčitost financování řady dopravních projektů Bílé knihy. Většinou se však shodují na tom, že by prostředky vybrané na zpoplatnění externích nákladů měly zůstat v dopravním sektoru.
n