1. června 2014
V dubnu se v Českých Budějovicích uskutečnila pátá Dopravní konference. Tématem letošního setkání byla bezpečnost v dopravě a již tradičně je uspořádala Vyšší odborná škola, střední průmyslová škola automobilní a technická České Budějovice ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou. Výběr přednášek byl velice pestrý, pokrýval prakticky všechny druhy dopravy v České republice, navíc z různých úhlů pohledu. S příspěvky vystoupili zástupci dopravní policie, městské policie, Celní správy, ale i silniční dopravci, organizace BESIP, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah, Jihočeského letiště i Státní plavební správy.
Za menší následky nehod mohou moderní vozidla
Na statistiky dopravních nehod a drogy za volantem se zaměřil Miroslav Puffer z Dopravní policie Krajského ředitelství Policie Jihočeského kraje. Celkově je podle něj patrná mírná klesající tendence nehod s úmrtím, ale je to dáno hlavně tím, že novější auta jsou bezpečnější. I bez ohledu na tento trend však loni v Jihočeském kraji došlo k 55 fatálním nehodám, což představuje nárůst. Co se týče usmrcených chodců, nejvíce k tragédiím dochází v prosinci a lednu, kdy je snížená viditelnost a brzy se stmívá. Miroslav Puffer vyjádřil i osobní názor na zpoplatňování komunikací, konkrétně úseku dálnice D3 u Tábora. „Vybírat poplatek ano, ale za něco kvalitního,“ uvedl. Právě zde totiž dochází k tomu, že řidiči opět používají původní souběžné komunikace.
Kontroly za pomoci rentgenu
Kompetence Celní správy v silniční dopravě přiblížili Vladimír Pešek a Petr Malec z Celního úřadu pro Jihočeský kraj. Celní správa má podle Vladimíra Peška v současnosti zhruba čtyřicet kompetencí a jen menší část se týká silniční dopravy. Podstatná změna nastala v květnu roku 2005, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie a celníci již nejsou na hranicích. V mezinárodní kamionové dopravě loni vybrali kauce zhruba za 3,5 milionu Kč a dalších 3,5 milionu bylo uděleno ve správním řízení. Celní správa má k dispozici i jeden velkokapacitní rentgen. V Jihočeském kraji ho využívá jedenkrát až dvakrát ročně a vozidla kontroluje v prostorách českobudějovického letiště.
Petr Malec upozornil, že celníci mohou v rámci kontrol nákladu zastavovat také osobní vozidla. Co se týček kontrol dob řízení a odpočinku, množí se podle něj případy ovlivňování tachografu magnetem. K poslednímu případu došlo právě den před konferencí, kdy celníci zastavili vozidlo a udělili kauci 100 tisíc Kč. Upozornil také na kontroly nafty v Rakousku. Pokud tamní kontrolní orgány najdou ve vzorku z nádrže stopy lehkého topného oleje, nechají majitele doplatit daň za všechny ujeté kilometry podle stavu tachometru, což může být pro malého dopravce likvidační.
Výchova profesionálních řidičů
Jak přimět řidiče ke zvýšení bezpečnosti? Na to se zaměřil ve svém příspěvku Jiří Čumpelík ze společnosti CE Solution, která provádí školení řidičů. Nejnebezpečnější jsou podle něj nepřiměřená rychlost a předjíždění. Lepší než někomu něco vysvětlovat je podle něj dát lidem to, co sami chtějí. Nepřímé ovlivňování má podle něj větší efekt než striktní příkazy nebo podrobné vysvětlování, jak by si řidiči za volantem měli počínat.
Autobusová a kamionová doprava
Bezpečnost silniční dopravy z pohledu dopravce přiblížil Miloslav Mrkvička, předseda představenstva ČSAD Jihotrans, a. s. Řidiči jsou podle něj jak v pracovněprávním vztahu s dopravcem, tak jsou přímými účastníky provozu. To má pro obě strany nejrůznější dopady, dopravci například hrozí správní řízení při porušení některých předpisů ze strany řidiče rovněž v oblasti pojištění se do jeho hospodaření promítají některé náklady. Důležitá je proto prevence a výcvik řidičů. Společnost také například již od roku 1951 oceňuje řidiče s velkým počtem ujetých kilometrů bez nehody. Stejně jako v jiných krajích i v jižních Čechách chybějí zkušení řidiči. Jihotrans proto využívá také nezkušených řidičů, které mu zprostředkovává pracovní úřad; vyčlenil jednoho svého řidiče, který je zaškoluje. Tématu bezpečnosti při přepravě osob se věnoval rovněž Karel Coufal, obchodní ředitel ČSAD Autobusy, a. s., České Budějovice. Dopravce pro řidiče pořádá různá školení, porady, provádí kontroly a má nastavené i příslušné vnitropodnikové normy.
Ztráty z nehod jdou do miliard
Krajský koordinátor BESIP pro Jihočeský kraj Václav Kolář uvedl, že jednu nehodu s usmrcením lze vyčíslit na zhruba 18,5 milionu Kč a s těžkým zraněním na 4,8 milionu. Například celkový ekonomický dopad nehod v roce 2012 v celé České republice činil 55 miliard Kč. Při-tom počet usmrcených v roce 2012 (71 osob) překročil v roce 2012 průměr Evropské unie o 29 procent a ČR se obsadila 19. až 20. místo mezi sedmadvacítkou zemí. Dosáhnout hlavního cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – snížit do roku 2020 výrazně počet usmrcených – se nedaří.
Železniční a letecká doprava
Nehodovost a bezpečnost v železniční dopravě a u Českých drah byly tématem příspěvků Vítězslava Lössela ze SŽDC a Davida Procházky a Romany Hronovské z odboru bezpečnosti generálního ředitelství Českých drah. O bezpečnosti leteckého provozu na Letišti České Budějovice a investicích souvisejících se snahou vedení začlenit letiště do sítě veřejných regionálních mezinárodních letišť informovali jeho ředitel Ladislav Oldřich a mluvčí Martina Vodičková.
Vodní doprava doplácí na nespolehlivost dopravní cesty
Vodní doprava obecně a bezpečnost při ní byly tématem vystoupení Michala Kudláčka ze Státní plavební správy. Vodní doprava podle něj doplácí na nespolehlivost dopravní cesty a nedostatek vody. Na výstavbu jsou sice zapotřebí větší prostředky než na silnice či železniční tratě, ale při určité údržbě pak vodní cesta vydrží staletí, uvedl Michal Kudláček. U profesní plavby jsou podle nejčastějšími příčinami nehod technická závada, chyba posádky, zanedbání dohledu nad plavidlem a nedodržení předpisů.
Podle ředitele Vyšší odborné školy, střední průmyslové školy automobilní a technické České Budějovice Jana Šindeláře byl letošní, již pátý ročník Dopravní konference co do kvality a záběru přednášek nejvydařenější v dosavadní historii.
Milan Frydryšek