7. února 2002
V kapitole „Dopravní politika“, v níž při přístupových
rozhovorech s ČR Evropská unie požaduje přechodné období na právo
českých dopravců podnikat na vnitřním trhu zemí unie (kabotáž), není
pro Česko nyní důvod pospíchat ani ustupovat. Minulý týden to v Bruselu
prohlásil první náměstek českého ministra zahraničí Pavel Telička po
setkání s generálním ředitelem pro rozšíření v Evropské komisi Eneko
Landaburuem a dalšími představiteli Evropské unie.
Jednání budou složitá, vyhlídky jsou omezené, ale čím dál více
partnerů v unii začíná chápat české argumenty. Cesta k úspěchu pro
ČR vede přes jednání s členskými zeměmi EU, které požadovaly
přechodné období, tedy zejména s Německem a Rakouskem. ČR chce s těmito
zeměmi jednat velmi brzy, uvedl Pavel Telička.
Jednání podle něj ztěžuje to, že pro některé země EU jde o politickou
otázku a že některé kandidátské státy již tuto kapitolu s podmínkami
EU předběžně uzavřely. Nevyloučil, že přes veškeré potíže by
kapitola mohla být uzavřena do června. Nemáme však důvod pospíchat ani
ustupovat, vždyť „horší to už mít (v této kapitole) nebudeme“,
řekl.
Hlavní český vyjednavač v prosinci odmítl nabídku EU na uzavření
kapitoly doprava s odůvodněním, že navrhované dvouleté přechodné
období, po které nebudou mít čeští dopravci právo na kabotáž, není
podloženo důkazy a hmatatelnými argumenty.
Nelíbilo se mu také, že komise ponechává na jednotlivých zemích EU a ČR,
aby si bilaterálně vyjednaly kvóty pro kabotáž a postupnou liberalizaci;
považuje to za nežádoucí tříštění jednotného dopravního trhu EU a
uvítal by jednotný přístup „patnáctky“. Tyto postoje zastával
i minulý týden po jednání s Eneko Landaburuem.
Eneko Landaburu na začátku ledna řekl, že ČR nemá šanci na vyjednání
lepších podmínek v této kapitole. „Unie nabídla otevření veškeré
mezinárodní nákladní dopravy v Evropě výměnou za jisté přechodné
období pro kabotáž. České argumenty, jakkoli zajímavé, na tom nic
nezmění,“ prorokoval tehdy generální ředitel EK pro rozšíření.
(čtk)