Ing. Michal Pešan pro DN

„Plán krizové připravenosti na MDS by měl být hotov už v březnu“

Po loňských teroristických útocích v USA se do popředí zájmu dostaly otázky nejen bezpečnosti dopravy, ale také možnosti řešení případných krizových situací. A nemusí se jednat jen o teroristické činy, podobnou katastrofu může způsobit také povodeň nebo k ní může dojít při přepravě nebezpečných věcí. O tom, jak je oblast dopravy v České republice připravena na možnou krizi, jsme hovořili s ředitelem odboru krizového řízení ministerstva dopravy a bezpečnostním ředitelem ing. Michalem Pešanem.
„Jak legislativa upravuje oblast krizového řízení?“
„V roce 2000 byly přijaty tři nové zákony – o integrovaném záchranném systému (č. 239/2000 Sb.), o krizovém řízení (č. 240/2000 Sb.) a o hospodářských opatřeních ke krizovému řízení (č. 241/2000 Sb.). Na základě těchto zákonů musí všechny orgány a organizace nejpozději do konce příštího roku zpracovat plány krizové připravenosti. Takto dlouhá doba na přípravu byla stanovena záměrně, protože vytvoření takových plánů je velice složité. Nejprve musí totiž každý resort specifikovat rizika, která mohou ovlivnit jeho činnost. Teprve poté může být stanoven odpovědný orgán pro řízení záchranných postupů, který zpracuje tzv. typový plán. Na základě typového plánu se pak určí podniky, jejichž činnost je i v krizových dobách nezbytná a které zpracují plány krizové připravenosti.“
„Zpracování těchto plánů bude financovat stát?“
„Dnešní právní úprava vychází z předpokladu, že všechny podniky a firmy se na takovou činnost připraví z vlastních zdrojů. Nedostanou tedy od státu žádný příspěvek.
Nicméně si myslím – a není to jen můj osobní názor, ale také názor vedení ministerstva – že v této zemi existují určité služby, které můžeme nazvat síťové nebo infrastrukturální, bez nichž by se chod národního hospodářství zastavil, a měly by proto na přípravu krizových plánů získat příspěvek od státu. V oblasti dopravy se jedná o železniční dopravu (jak vlastní dopravní činnost, tak i provozovatele dopravní cesty)
a dále zajištění dopravní obslužnosti území silniční dopravou nejen osobní, ale i nákladní. Patří sem i oblast pozemních komunikací, bez ohledu na to, zda je spravuje stát nebo kraje, telekomunikace, radiokomunikace a pravděpodobně i Česká pošta.
Ústřední orgán státní správy – a v případě dopravních oborů ministerstvo dopravy a spojů po dohodě s krajskými úřady – by měl mít právo stanovit těmto subjektům úkoly, na jejichž přípravu a plnění by měly získat finanční úhradu ze státního rozpočtu. V současné době řešíme tento problém z hlediska legislativy. Podle zákona o hospodářských opatřeních ke krizovému řízení sice mohou být jmenovány subjekty tzv. hospodářské mobilizace, předpis však už exaktně nestanoví, že by tyto subjekty měly mít nárok na finanční náhradu své přípravy.“
„Neustále hovoříte v budoucím čase. Znamená to tedy, že dosud žádné krizové plány neexistují?“
„Ve skutečnosti ne. Všechny dosavadní plány se připravovaly na dobu války s tím, že jednotlivá opatření měla být specifikována tak, aby bylo možné je využít i v době průmyslových havárií a živelních katastrof. V oblasti dopravy je však situace poměrně dobrá. Existují plány, jak postavit a vypracovat redukované jízdní řády, které by zabezpečily hromadnou přepravu osob. Ve sféře dopravní infrastruktury máme k dispozici provizorní mosty i vyškolené pracovníky, kteří takové mosty dokáží v případě potřeby postavit, právní nástupci bývalých ČSAD zase dokážou zorganizovat nákladní dopravu.“
„Poučili jste se v době povodní v roce 1997 nebo po teroristických útocích v USA? Promítly se některé poznatky do legislativy?“
„Zkušeností jsme získali mnoho, legislativa se však nezměnila. V roce 1997 jsme si naše postupy ověřili a v praxi zjistili, že potřeby a skladbu mobilizačních rezerv jsme stanovili dobře. Jen na Bruntálsku jsme během deseti dnů po povodních postavili 27 mostů. Tzv. sendvičových mostů, které jsou určeny na rychle vybudované krátké přemostění, jsme využili asi 70 procent.
Pokud zhodnotím události z 11. zá-
ří loňského roku, musím konstatovat, že z hlediska přípravy na krizové situace se nestalo nic mimořádného. Na situaci, že by do obydlené části mohlo spadnout dopravní letadlo, jsme připraveni již nyní.“
„Klade Evropská unie na Českou republiku a potažmo tedy i na ministerstvo dopravy nějaké požadavky z hlediska krizového plánování v dopravě v souvislosti se vstupem ČR do EU?“
„Ne. Tato oblast je jak v rámci Evropské unie, tak i v NATO svěřena do působnosti jednotlivých zemí. Česká republika musí pouze dokladovat, že je schopna zvládnout všechny situace, ale způsoby a připravenost spadají do kompetence vlád jednotlivých zemí. V současné době jsme navíc svědky zajímavé situace, protože po teroristických útocích v USA představitelé NATO objevují řešení a postupy, které jsou v České republice zcela běžné. V tomto pohledu tedy rozhodně nepatříme mezi nováčky. Spíše naopak – můžeme předávat vlastní zkušenosti.“
„Na internetových stránkách vašeho odboru je k dispozici dopravní informační systém. Jak funguje?“
„Tento systém, který budujeme a provozujeme již tři roky, jsme zavedli na základě vlastního rozhodnutí. Měl by plnit jednu důležitou úlohu – zásahovým jednotkám (hasičům, obecním úřadům) by měl poskytnout maximální množství informací při řešení dopravní nehody vozidla přepravujícího nebezpečné věci. Z tohoto systému by měly čerpat informace o tom, že je nebezpečný náklad přepravován (odkud, kam, kdy) a jak závažné mohou být důsledky v případě nehody.
Ještě však musíme dořešit problém kompatibility zákona o integrovaném záchranném systému s mezinárodní dohodou ADR. Zákon totiž ukládá všem dopravcům povinnost nahlásit přepravu nebezpečných věcí do dopravního informačního systému, ale podle dohody ADR jim – pokud splní všechny stanovené podmínky dohody – nelze z hlediska bezpečnosti silničního provozu žádné další úkoly ukládat. Podle našeho názoru by však dopravci tyto informace měli poskytovat kvůli ochraně obyvatel a nikoli na základě zákona o provozu na pozemních komunikacích, tedy z hlediska bezpečnosti silničního provozu.
Požádali jsme proto Brusel o konzultaci, ale zatím jsme neobdrželi žádnou odpověď. Již nyní je však systém uzpůsoben tak, že pokud by do něj byla zapsána informace o přepravě nebezpečných věcí (bude stanoven minimální limit), dokázal by rozeslat zprávu ve formě SMS na mobilní telefon osobám, které by měly mít údaje o přepravě nebezpečného nákladu k dispozici.“
„Jaké konkrétní informace lze tedy ze systému v současné době získat?“
„Ve veřejné části je uveden přehled podniků a firem, které se oblastí přepravy nebezpečných věcí zabývají. Dále je v něm k dispozici přehled všech atestovaných obalů a seznam nebezpečných látek včetně postupů při jejich likvidaci v případě havárie. V neveřejné části, která je přístupná na základě hesla, je pro případy záchranných a likvidačních prací uveden seznam všech řidičů, kteří vlastní oprávnění k řízení vozidla převážejícího nebezpečné věci. Do neveřejné části mají přístup pouze orgány státní správy a hasiči na základě smlouvy s MDS.“
„V loňském roce jste publikovali dokument ‚Hlavní zaměření v oborech dopravy v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy v roce 2001‘. Je připraven podobný dokument i na letošní rok? Co obsahuje?“
„Bude především obsahovat způsob, jakým zpracovat krizové plány. Již čtyři roky zpracováváme úkol ‚Kompletní systém krizového plánování a řízení v době krizových situací v resortu dopravy‘, který by měl být dokončen v březnu. V rámci tohoto úkolu vytváříme plán krizové připravenosti, který se bude bezplatně distribuovat na začátku druhého čtvrtletí. Ve zbývající části roku se potom zaměříme na postupy, jak tento krizový plán uvést v život a naplnit jej daty.“
Martina Novická 

spinner