6. března 2008
Počet vozidel s pohonem na CNG se v loňském roce zvýšil o 90 procent na téměř tisíc vozidel – 213 autobusů v městské hromadné i meziměstské linkové dopravě, zhruba 750 osobních a dodávkových vozidel, osm nákladních vozidel, čtyři komunální vozidla na svoz odpadu, 14 vysokozdvižných vozidel a dvě rolby. A do roku 2010 by mělo přibýt nejméně 200 dalších autobusů na CNG. Minulý týden v Praze to uvedli zástupci České plynárenské unie (ČPU).
V blízké budoucnosti lze podle nich očekávat další významný nárůst počtu vozidel s pohonem na CNG, neboť také plynárenské společnosti se rozhodly obměnit svůj vozový park za vozidla na CNG.
Další podporou pro vozidla CNG by měla být i novela zákona o silniční dani v současné době projednávaná v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Osvobození od placení silniční daně by se podle náměstka ministra životního prostřední Aleše Kutáka mělo vztahovat na majitele ekologicky šetrných vozidel, tedy i vozidel s pohonem CNG. Ta produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem.
V současné době mají uživatelé zemního plynu v dopravě v České republice k dispozici 18 veřejných plnicích stanic CNG a ČPU předpokládá, že do roku 2013 se jejich počet zvýší na zhruba 41, především podél hlavních silničních tahů. Cílem je podle ČPU nahradit zemním plynem do roku 2020 celkem deset procent klasických paliv používaných v dopravě, což znamená 350 až 450 tisíc vozidel na CNG, kterým by mělo být k dispozici 300 až 400 plnicích stanic.
Ve světě jezdí na zemní plyn více než 7,5 milionu vozidel v 60 zemích. Nejvíce vozidel s pohonem na CNG je v Argentině (1650 tisíc), v Brazílii (1358 tisíc), v Itálii (412 tisíc), na Ukrajině (100 tisíc), v Německu (55 tisíc), v Pákistánu (1300 tisíc) a v USA (147 tisíc).
Energetická náročnost dopravy jako celku se zvyšuje
Podle nezávislé energetické komise vlády ČR se při posuzování alternativních scénářů budoucnosti nelze zabývat pouze elektroenergetikou. Dosud byla například opomíjena energetická náročnost dopravy. Přitom doprava se na spotřebě energetických zdrojů podílí zhruba pětinou, navíc se její podíl neustále zvyšuje. „Chceme připravit tři různé scénáře budoucího vývoje dopravy. Budou v nich zmíněny i drastické dopady na životní prostředí,“ uvedl člen komise a děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. V České republice se ročně spotřebuje zhruba 3,8 miliardy tun nafty a 2,1 miliardy tun benzinu. (lan)