Hospodářská komora

Poplatky za znečištění dopravou zdraží zboží

Poplatky za znečištění dopravou zdraží zboží

Plánované zvýšení mýtných sazeb jako kompenzace za hluk a znečištění znevýhodní evropské dopravce a povede k růstu cen zboží a služeb pro spotřebitele, varovala minulý týden Hospodářská komora ČR. O možnosti zdražit v členských zemích mýtné tarify o 0,03 až 0,04 € na kilometr (0,73 až 0,97 Kč) v závislosti na druhu vozidla nebo typu silnice rozhodl před dvěma týdny Evropský parlament. Česká republika má povinnost tento nástroj do právního řádu zavést do dvou let.

„Je třeba si uvědomit, že na efektivitě silniční dopravy do značné míry závisí efektivita a flexibilita trhu a silniční doprava v Evropě představuje významnou většinu přepravních výkonů,“ řekl místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory Petr Košan. Podle něj se nárůst nákladů dopravců promítne do cen zboží.

Z vybrané částky se do budování silniční infrastruktury má zpětně investovat 15 procent. To je podle prezidenta komory Petra Kužela zoufale málo. Hospodářská komora je proti zavedení směrnice v České republice. Pokud tyto poplatky budou zavedeny, je nutné na investice do dopravní infrastruktury použít vyšší procento z vybrané částky, uvedla.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského se v následujícím období v ČR nepočítá s tím, že by se tento nástroj začal používat. „Šli jsme trochu jinou cestou, kdy po dohodě s Česmadem letos zdražujeme plošně o 25 procent a totéž příští rok, plus uvažujeme o rozšíření mýta na komunikace nižších tříd,“ řekl Jakub Ptačinský. Ministerstvo vedle toho provádí ekonomickou analýzu, co by přineslo rozšíření mýta na silnice nižších tříd nebo další zdražení. Případné kroky hodlá konzultovat s dopravci.

Podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe vybrané peníze nepřispějí ke snížení negativních vlivů silniční dopravy. Budou se ztrácet ve státním rozpočtu, případně se z nich budou nadále podporovat jiné, neefektivní druhy dopravy, řekl mluvčí.

Směrnice se bude týkat všech dálnic a vozidel nad 3,5 tuny. Členské země nicméně budou mít možnost, pokud budou chtít, přidělit výjimky pro vozidla až do 12 tun. Budou to však muset Evropské komisi odůvodnit. Nařízení počítá s tím, že mýtné poplatky se budou moci zvýšit až na 175 procent v oblastech, které se potýkají s velkými dopravními zácpami, ale pouze po dobu maximálně pěti hodin ve špičce, ve zbytku dne pak budou muset být naopak sníženy.

spinner