Ing. Vladimír Starosta (ÈESMAD Bohemia) pro DN

„Porušení slibu premiéra je naprosto nepøijatelné“

Protestem silnièních dopravcù na konci dubna vyvrcholil spor mezi Sdružením ÈESMAD Bohemia

a odstupujícím premiérem Mirkem Topolánkem ohlednì poskytování množstevních slev na mýtném, které premiér dopravcùm loni pøislíbil a letos odmítl (viz DN 19/09). O dalším postupu dopravcù i o situaci v silnièní dopravì obecnì jsme hovoøili s prezidentem sdružení Ing. Vladimírem Starostou.

„Jak hodnotíte protest silnièních dopravcù v Litomìøicích v dobì konání schùzky ministrù dopravy Evropské unie?“

„Myslím si, že význam naší akce v Litomìøicích spoèívá už v tom, že o ni projevil zájem velký poèet èlenù našeho sdružení. To dokazuje, nakolik jsou dopravci postojem premiéra rozladìni. Naším cílem nebylo jakkoli omezit dopravní veøejnost, protože šlo o èistì technické jednání mezi námi

a premiérem Mirkem Topolánkem. Z jeho strany došlo k výraznému porušení naší dohody a my jsme se rozhodli zareagovat tak, jak jsme zareagovali.

To, že bychom jeho zamítavou odpovìï na naše urgence, která významnì zkreslovala pùvodní ujednání ohlednì množstevních slev na mýtném, pøijali jako koneèný výsledek, bylo pro nás nemyslitelné. Protestem jsme chtìli dát najevo, že každé jednání se musí vést férovì. Nevím, jestli jeho postoj byl dán zkreslenými informacemi týmu,

který pro nìj pøipravuje podklady pro jednání, nebo složitou politickou a ekonomickou situací,

ale my na takové jednání založené na dezinformacích pøistoupit nemùžeme.“

„Jak hodláte postupovat dále?“

„Za souèasné politické konstelace nelze oèekávat, že by se nìco zmìnilo. Pøed námi je nìkolik mìsícù úøednické vlády, kdy zøejmì nedojde k nìjakým zásadním legislativním zmìnám, a už vùbec ne ke zmìnám zamìøeným na podporu oboru silnièní dopravy. Dostal jsem však od pana premiéra dopis, který je datován 28. dubna, tedy den pøed naším protestem,

v jehož závìru premiér píše, že pøedpokládá, že ÈESMAD Bohemia a ministerstvo dopravy si najdou dostateèný prostor pro vyjasnìní sporných otázek.

My bychom nyní pokládali za rozumné se s ministrem dopravy potkávat pravidelnì, tøeba každý mìsíc, a o sporných bodech jednat, aby nedocházelo k dalšímu zkreslování skuteènosti.“

„Máte pøipraveny jiné návrhy, pokud by nakonec k realizaci slev na mýtném nedošlo?“

„Vzhledem k tomu, že je nepravdìpodobné, že by parlament pøijímal nìjaká zásadnìjší rozhodnutí, hodláme se krátkodobì zamìøit spíše na konkrétní technická témata, o nichž diskutujeme již delší dobu. Jedná se napøíklad o odstranìní nedostatkù v mýtném systému èi o problematiku kombinované dopravy, na jejíž rozvoj byla pøislíbena podpora ve výši sto milionù Kè.

Èást z nich by moh-la èerpat i silnièní doprava, pøestože pùvodní èástka se snížila tuším na polovinu. Již evergreenem je pak zavedení spoluodpovìdnosti odesílatele za hmotnost nákladu. Zásadnìjší problémy se za úøednické vlády zøejmì vyøešit nepodaøí.“

„Na konci dubna vaše sdružení uvedlo, že v Èeské republice zkrachovalo deset procent dopravních firem. Domníváte se, že nejvìtší propad je již za vámi, nebo se jedná spíše o trend, který bude pokraèovat i nadále?“

„Za stávající krize mùže dojít postupnì k více propadùm. Zda jsme nejhorší moment již pøekonali, na to je tìžké odpovìdìt. V tuto chvíli by se jednalo pouze o spekulace. Myslím si, že z dlouhodobého pohledu negativní vývoj bude ještì pokraèovat i pøesto, že krátkodobì mùže dojít ke zvyšování poètu zakázek. Ale zda už jsme na samém dnì èi mùžeme-li klesnout ještì hloubìji,

to opravdu nevím.

Ani slevy na mýtném, kolem nichž se toèí náš spor s odstupujícím premiérem Mirkem Topolánkem, by rozhodnì krachu mnoha firem nezabránily. Trváme na nich však proto, že stále pokládáme za platnou pùvodní dohodu, a nevidíme jediný dùvod, proè by mìla být zrušena.

Na úvodních jednáních jsme i za pøítomnosti tehdejšího ministra dopravy Aleše Øebíèka jednali o ètyøech bodech: o páteèních zákazech jízd kamionù, o slevách na mýtném, o spotøební dani z pohonných hmot a o zahájení pøípravných prací na pøijetí jednotné evropské mìny. Hned zpoèátku jsme se shodli na tom, že není reálné prosadit zmìny ve spotøební dani a zahájit pøípravu

na pøijetí eura, by nás v té dobì trápila silná koruna a vysoká cena naf-ty. Nejkonfliktnìjší byly samozøejmì zákazy jízd, ale byly zde i další problémy. Nakonec jediné, co nám bylo slíbeno, bylo právì zavedení množstevních slev na mýtném.

Jistì, ty ekonomiku dopravních firem nemohu ozdravit, ale pøesto na dodržení dohody musíme trvat již z principu. Na jejich zavedení jsme se shodli a tehdejší ministr dopravy potvrdil, že tomu nic nebrání – ani pøíslušná smìrnice Evropské unie. A najednou letos v dubnu dostaneme vyjádøení, že tak nelze uèinit, nebo jsou v rozporu s evropskou legislativou. To musíme vnímat tak, že druhá strana svùj slib prostì nechce dodržet. Protestem jsme proto chtìli mimo jiné dát najevo, aby s námi politici uzavírali pouze dohody, které budou ochotni také naplnit.“

„Existují v souèasné dobì nìjaké jiné možnosti pro podporu silnièní dopravy?“

„V kontextu souèasné ekonomické situace, vìtšinou nazývané jako krize, bychom rádi využili rùzné podpory ze strany vlády. Jsou v podstatì tøi možnosti. První z nich je poskytování garancí na úvìry. Jejich získání bude v praxi velmi složité, ale jisté šance zde vidíme. Dále lze získat podporu na vzdìlávání zamìstnancù – existuje pøíslušný program, který nyní studuje náš sekretariát a hledá, jak by ho mohli využít i silnièní dopravci. Tøetí zásadní oblastí jsou podmínky pro provádìní kabotáže. Do konce roku by mìla vyjít smìrnice, která nìjakým zpùsobem uvolnìní kabotážních pøeprav vymezí. Zatím známe pouze obecné obrysy, ale jak postupovat v konkrétní zemi, to dosud není zcela jasné. Nová smìrnice, doufejme, tato pravidla skuteènì sjednotí. To jsou tøi základní oblasti, kde za stávající ekonomické situace ÈESMAD Bohemia vidí urèité šance pro silnièní dopravce a usiluje o jejich využití.“

Milan Frydryšek

spinner