Ing. Vladimír Starosta (ČESMAD Bohemia) pro DN

„Porušení slibu premiéra je naprosto nepřijatelné“

Protestem silničních dopravců na konci dubna vyvrcholil spor mezi Sdružením ČESMAD Bohemia

a odstupujícím premiérem Mirkem Topolánkem ohledně poskytování množstevních slev na mýtném, které premiér dopravcům loni přislíbil a letos odmítl (viz DN 19/09). O dalším postupu dopravců i o situaci v silniční dopravě obecně jsme hovořili s prezidentem sdružení Ing. Vladimírem Starostou.

„Jak hodnotíte protest silničních dopravců v Litoměřicích v době konání schůzky ministrů dopravy Evropské unie?“

„Myslím si, že význam naší akce v Litoměřicích spočívá už v tom, že o ni projevil zájem velký počet členů našeho sdružení. To dokazuje, nakolik jsou dopravci postojem premiéra rozladěni. Naším cílem nebylo jakkoli omezit dopravní veřejnost, protože šlo o čistě technické jednání mezi námi a premiérem Mirkem Topolánkem. Z jeho strany došlo k výraznému porušení naší dohody a my jsme se rozhodli zareagovat tak, jak jsme zareagovali.

To, že bychom jeho zamítavou odpověď na naše urgence, která významně zkreslovala původní ujednání ohledně množstevních slev na mýtném, přijali jako konečný výsledek, bylo pro nás nemyslitelné. Protestem jsme chtěli dát najevo, že každé jednání se musí vést férově. Nevím, jestli jeho postoj byl dán zkreslenými informacemi týmu, který pro něj připravuje podklady pro jednání, nebo složitou politickou a ekonomickou situací, ale my na takové jednání založené na dezinformacích přistoupit nemůžeme.“

„Jak hodláte postupovat dále?“

„Za současné politické konstelace nelze očekávat, že by se něco změnilo. Před námi je několik měsíců úřednické vlády, kdy zřejmě nedojde k nějakým zásadním legislativním změnám, a už vůbec ne ke změnám zaměřeným na podporu oboru silniční dopravy. Dostal jsem však od pana premiéra dopis, který je datován 28. dubna, tedy den před naším protestem, v jehož závěru premiér píše, že předpokládá, že ČESMAD Bohemia a ministerstvo dopravy si najdou dostatečný prostor pro vyjasnění sporných otázek.

My bychom nyní pokládali za rozumné se s ministrem dopravy po-tkávat pravidelně, třeba každý měsíc, a o sporných bodech jednat, aby nedocházelo k dalšímu zkreslování skutečnosti.“

„Máte připraveny jiné návrhy, pokud by nakonec k realizaci slev na mýtném nedošlo?“

„Vzhledem k tomu, že je nepravděpodobné, že by parlament přijímal nějaká zásadnější rozhodnutí, hodláme se krátkodobě zaměřit spíše na konkrétní technická témata, o nichž diskutujeme již delší dobu. Jedná se například o odstranění nedostatků v mýtném systému či o problematiku kombinované dopravy, na jejíž rozvoj byla přislíbena podpora ve výši sto milionů Kč. Část z nich by mohla čerpat i silniční doprava, přestože původní částka se snížila tuším na polovinu. Již evergreenem je pak zavedení spoluodpovědnosti odesílatele za hmotnost nákladu. Zásadnější problémy se za úřednické vlády zřejmě vyřešit nepodaří.“

„Na konci dubna vaše sdružení uvedlo, že v České republice zkrachovalo deset procent dopravních firem. Domníváte se, že největší propad je již za vámi, nebo se jedná spíše o trend, který bude pokračovat i nadále?“

„Za stávající krize může dojít postupně k více propadům. Zda jsme nejhorší moment již překonali, na to je těžké odpovědět. V tuto chvíli by se jednalo pouze o spekulace. Myslím si, že z dlouhodobého pohledu negativní vývoj bude ještě pokračovat i přesto, že krátkodobě může dojít ke zvyšování počtu zakázek. Ale zda už jsme na samém dně či můžeme-li klesnout ještě hlouběji, to opravdu nevím.

Ani slevy na mýtném, kolem nichž se točí náš spor s odstupujícím premiérem Mirkem Topolánkem, by rozhodně krachu mnoha firem nezabránily. Trváme na nich však proto, že stále pokládáme za platnou původní dohodu, a nevidíme jediný důvod, proč by měla být zrušena.

Na úvodních jednáních jsme i za přítomnosti tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka jednali o čtyřech bodech: o pátečních zákazech jízd kamionů, o slevách na mýtném, o spotřební dani z pohonných hmot a o zahájení přípravných prací na přijetí jednotné evropské měny. Hned zpočátku jsme se shodli na tom, že není reálné prosadit změny ve spotřební dani a zahájit přípravu na přijetí eura, byť nás v té době trápila silná koruna a vysoká cena naf-ty. Nejkonfliktnější byly samozřejmě zákazy jízd, ale byly zde i další problémy. Nakonec jediné, co nám bylo slíbeno, bylo právě zavedení množstevních slev na mýtném.

Jistě, ty ekonomiku dopravních firem nemohu ozdravit, ale přesto na dodržení dohody musíme trvat již z principu. Na jejich zavedení jsme se shodli a tehdejší ministr dopravy potvrdil, že tomu nic nebrání – ani příslušná směrnice Evropské unie. A najednou letos v dubnu dostaneme vyjádření, že tak nelze učinit, neboť jsou v rozporu s evropskou legislativou. To musíme vnímat tak, že druhá strana svůj slib prostě nechce dodržet. Protestem jsme proto chtěli mimo jiné dát najevo, aby s námi politici uzavírali pouze dohody, které budou ochotni také naplnit.“

„Existují v současné době nějaké jiné možnosti pro podporu silniční dopravy?“

„V kontextu současné ekonomické situace, většinou nazývané jako krize, bychom rádi využili různé podpory ze strany vlády. Jsou v podstatě tři možnosti. První z nich je poskytování garancí na úvěry. Jejich získání bude v praxi velmi složité, ale jisté šance zde vidíme. Dále lze získat podporu na vzdělávání zaměstnanců – existuje příslušný program, který nyní studuje náš sekretariát a hledá, jak by ho mohli využít i silniční dopravci. Třetí zásadní oblastí jsou podmínky pro provádění kabotáže. Do konce roku by měla vyjít směrnice,

která nějakým způsobem uvolnění kabotážních přeprav vymezí. Zatím známe pouze obecné obrysy, ale jak postupovat v konkrétní zemi, to dosud není zcela jasné. Nová směrnice, doufejme, tato pravidla skutečně sjednotí. To jsou tři základní oblasti, kde za stávající ekonomické situace ČESMAD Bohemia vidí určité šance pro silniční dopravce a usiluje o jejich využití.“

Milan Frydryšek

spinner