Silniční doprava

Poslanci odložili debatu o daňovém zvýhodnění vozidel

Sněmovní rozpočtový výbor minulý týden odložil debatu
o novele zákona o silniční dani. Poslanci totiž požádali
předkladatele, aby jim předložili materiály, které vyčíslují
dopad zákona na státní rozpočet. Předloha, kterou
vypracovali poslanci všech parlamentních stran, motivuje
dopravní firmy k nákupu ekologické a k životnímu prostředí
šetrnější dopravní techniky.
Poslanci v zákoně navrhují zvýšit daň u vozidel vyrobených do
31. prosince 1989, ale na druhé straně chtějí vysoce daňově
zvýhodnit vozidla novější, tedy i dražší, ale splňující
emisní limity podle norem Euro. Předlohou se bude na červnové
schůzi zabývat Poslanecká sněmovna.
Pokud sněmovna předlohu podpoří, zvedne se o 15 procent daň
pro vozidla registrovaná do 31. prosince 1989. Naopak o 50 procent
navrhují předkladatelé snížit daň u vozidel
odpovídajících normě Euro 2 a o 100 procent snížit daň
u vozidel splňujících normu Euro 3.
Podle návrhu by tak sazba pro vozidla vyrobená
do 31. prosince 1989 činila zhruba 1610 X (přibližně 54 600
Kč), pro vozidla splňující normu Euro 0 a Euro 1 by činila
1400 X (přibližně 47 500 Kč), pro vozidla Euro 2 je sazba
stanovena na 737 X (přibližně 25 000 Kč) a pro vozidla Euro
3 (respektive Euro 4 nebo Euro 5) je sazba nulová.
Zvýhodněné sazby pro ekologická vozidla jsou obvyklé
i v zemích Evropské unie. Například v Německu je rozdíl více než
čtyřicetiprocentní a daňové zvýhodnění začíná u vozidel
splňujících normu Euro 0. Díky technickému pokroku se přitom
v posledních letech snížily emise až o 80 procent, nová
vozidla spotřebují až o jednu třetinu méně paliv než před
dvaceti lety a snížila se i úroveň hluku a nehodovost.
 (čtk)

spinner