8. prosince 2011
Sazba spotřební daně z motorové nafty se od začátku příštího roku nesníží, jak navrhoval hospodářský výbor poslanecké sněmovny. I když za návrhem o snížení o 2,50 Kč na litr stáli i někteří poslanci vládní koalice, návrh nakonec v první polovině listopadu neprošel. Spolu s opozicí si od snížení daně slibovali zvýšení odbytu nafty u českých čerpacích stanic a v konečném důsledku i zvýšení výnosu spotřební daně.
Zvýšení daně z 9,95 na 10,95 Kč za litr motorové nafty od počátku loňského roku totiž v konečném důsledku vedlo ke snížení výnosu daně. Dopravci na ně reagovali tím, že začali tankovat v zahraničí. Podle odhadu Sdružení ČESMAD Bohemia ztratil stát kvůli vysoké ceně nafty až osm miliard Kč.
Nižší nebo vyšší příjmy?
Předseda hospodářského výboru Milan Urban se domnívá, že snížení daně by mohlo státu vynést navíc pět až devět miliard Kč, a to nejen na spotřební dani, ale i na dani z přidané hodnoty. Odvolal se přitom na studii Národohospodářské fakulty pražské VŠE. S tím nesouhlasí společnost DKV Euro Service. „Stát by (zamítnutím) pouze přišel o další miliardy,“ uvedl ředitel její české pobočky Ondřej Pavlík.
(spa)