13. listopadu 2003
Ve svém posledním posudku na Českou republiku, který zveřejnila minulý týden – půl roku před vstupem země do unie -, Evropská komise vyjádřila vážné znepokojení nad stavem silniční dopravy v České republice. Upozornila na chybějící vyhlášky a pozastavila se také nad praktickou aplikací a vynucováním legislativy. Největší výhrady vznesla k implementaci sociálních a technických předpisů, nedostatečnému odbornému dohledu a kontrolám silničních přeprav nebezpečných věcí.
„Při zavádění sociálního a technického acquis je naléhavě potřebné zlepšení. Pokud Česká republika nepřijme okamžitá opatření, nesplní v této oblasti do okamžiku vstupu požadavky na členství v unii,“ konstatovala Evropská komise v hodnotící zprávě.
Ostrá kritika je na jedné straně odrazem reálné situace, na druhé pak reakcí na tlaky ze sousedních zemí, zejména z Německa a Rakouska. Dopravci v obou zemích se obávají konkurence českých firem na jednotném dopravním trhu, až budou odbourány dnešní kontingenty vstupních povolení a všichni budou hrát na „stejném hřišti podle jedněch pravidel“.
„Kvůli nedostatečné administrativní kapacitě, organizaci a odborné přípravě je příliš málo kontrol a vyvozování důsledků z těchto kontrol je nesoustavné. Čeští řidiči nákladních vozidel by tudíž nemuseli působit v bezpečném prostředí a čeští dopravci by tak získali výhodnější podmínky než jejich konkurenti jinde v Evropě. V takovém případě by bylo nutné přijmout odpovídající opatření k zajištění bezpečnosti a obnovení rovných podmínek,“ uvedla výslovně komise.
Šimonovský: ministerstvo nedostatky odstraňuje
ministerstvo dopravy pracuje na odstranění nedostatků v oblasti odborného dozoru nad silniční dopravou, komentoval po zveřejnění zprávu český ministr dopravy Milan Šimonovský. Připustil však, že se dosud dodržování předpisů v nákladní dopravě v ČR kontrolovalo sporadicky a roztříštěně. Část z kontrol totiž prováděly krajské úřady, některé policie, jiné zase celníci. „Právě na roztříštěnost odborného dozoru komise upozornila,“ uvedl ministr.
Ministerstvo dopravy podle něj od března letošního roku rozsah kontrol rozšířilo a připravilo zpřísnění legislativy například odborného dozoru na STK či dopravních úřadech.
Zpřísnit se mají také kontroly v oblasti dopravy nebezpečných věcí. Častěji budou policisté prověřovat dodržování povinných přestávek řidičů. „Myslím si, že jsme na dobré cestě, abychom žlutou kartu, kterou jsme od Evropské komise dostali, brali pouze jako upozornění, a ne jako definitivum,“ řekl dále Milan Šimonovský.
Ministerstvo se podle ministra snaží napravit také situaci ve vážení nákladních vozidel. Do konce roku bude mít k dispozici 14 mobilních jednotek pro provádění kontrol hmotnosti nákladních vozidel.
Přetěžování aut je podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe doménou dopravců sypkých materiálů a dřeva. Především vnitrostátních dopravců se podle něho týká také nedodržování povinných přestávek v řízení. Dopravcům, kteří jezdí do zahraničí, se porušování povinných přestávek kvůli tamním vysokým pokutám a častým kontrolám nevyplatí, řekl.
Podle Martina Felixe by kvalitnější kontroly vozidel dopravců odlišily poctivé dopravce od těch, kteří předpisy porušují. Důvodem, proč řada dopravců předpisy obchází, je právě nedostatečná kontrola a špatná vybavenost a kvalifikace policistů na silnicích, uvedl.
U zahraničních dopravců podle Martina Felixe chybí i vymahatelnost pokut. Přestože český právní řád již zná institut kauce či zabavení kamiónu v případě, že zahraniční řidič nemá na zaplacení pokuty, v praxi ho policie nevyužívá, řekl mluvčí.
Nedostatečné mechanismy pro příjem prostředků z evropských fondů
Další kritiku ČR sklidila za to, že zcela nepřevzala legislativní rámec pro příjem pomoci z evropských strukturálních fondů a z kohezního (vyrovnávacího) fondu a že nebyly bezezbytku vytvořeny orgány, které mají tyto peníze spravovat.
Exekutiva unie vyzvala českou vládu, aby se více snažila při ustanovování „pavouka“ ústředních a hlavně regionálních orgánů, které budou připravovat projekty, spravovat peníze z evropských i domácích zdrojů a kontrolovat jejich využívání. Má se starat o jejich schopnost spolupracovat, koordinovat činnost, vyškolit rychle odborné pracovníky a účinně aplikovat nová pravidla plynoucí z čerstvého zákona o veřejných zakázkách.
Má-li ČR vydělávat na strukturálních programech Evropské unie od začátku, musí se už nyní starat o to, aby měla finančně i technicky připravené projekty, které bude možné po novém roce okamžitě přihlásit a získat pro ně spolufinancování z EU, uvedla Evropská komise v hodnotící zprávě.
ČR má šanci získat během prvních dvou a půl roku od vstupu kolem jedné miliardy € (více než 30 miliard Kč) na projekty v regionech ze strukturálních fondů a na celostátně významné infrastruktury z vyrovnávacího fondu. Za daleko více prostředků může nasmlouvat další projekty, které budou realizovány po roce 2006. Podmínkou však podle Evropské komise je, aby platily všechny nezbytné zákony, aby fungovaly projektové, schvalovací, kontrolní a účetní úřady na všech stupních, aby hladce pracoval vnitřní audit, aby bylo dost projektů a aby bylo zajištěno spolufinancování z české strany.
(čtk/spa)
http://www.europa.eu.int/comm/
enlargement/report_2003/index.htm