9. října 2008
Systém povolení CEMT dozná v příštím roce změn, na něž by dopravci měli být připraveni. Minulý týden na ně upozornil vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Sdružení ČESMAD Bohemia Jan Medveď.
Dosud bylo podle něj schváleno, že od ledna příštího roku se zruší povolení pro kategorie vozidel „superzelená – Euro 2“. Změní se také zelené terče, které označují ekologickou kategorii vozidel, tak, že původně používané arabské číslice budou nahrazeny číslicemi římskými. Změn doznají i osvědčení, kterými se prokazují ekologické a bezpečnostní standardy vozidel. Stará osvědčení zřejmě zůstanou v platnosti, i když o této problematice se podle Jana Medvedě bude ještě jednat; navrhuje se také jejich přechodná platnost do 31. března příštího roku. Nově se pak zavádí osvědčení pro vozidla kategorie
„Euro 5 bezpečná“.
Česká republika bude mít na příští rok celý kontingent povolení pro vozidla kategorie „Euro 3 bezpečná“. Konkrétně se bude jednat o 706 ročních (z nich 96 by mělo platit i do Rakouska) a 1008 měsíčních povolení. Některá roční a měsíční povolení budou mít omezenou platnost do Řecka (k dispozici bude 141 kusů) a do Itálie
(k dispozici 220 kusů), upozornil Jan Medveď.
Nejednoznačné je podle něj zatím stanovisko k povinné, respektive nepovinné první jízdě. Část států, především Rusko, trvá na tom, že i první jízda před případnými třetizemními přepravami musí být s naloženým vozidlem.
Nejednoznačný je také postoj států k uznávání povolení CEMT v případě, že jízda začíná nebo končí ve státě, do kterého je platnost konkrétního povolení omezena (konkrétně Řecko, Itálie, Rakousko). Opět nejvýrazněji protestuje ruská strana, podle níž nelze povolení použít ani na zbytek cesty. (lan)