15. listopadu 2001
Přestože restrukturalizované podmínky pro přepravu
nebezpečných věcí ADR a RID platí teprve několik měsíců
(v ČR ještě nebyly ani zveřejněny), práce na jejich dalších
změnách, jež by měly vstoupit v platnost od ledna roku
2003, již byly ukončeny. Stalo se tak v září v Ženevě
v budově Organizace spojených národů na Společném zasedání
RID/ADR, které svolaly Ústřední úřad pro mezinárodní
železniční přepravu (OTIF) a výbor pro vnitrozemskou dopravu
EHK OSN.
Jednání se zúčastnily delegace Belgie, Bulharska, České
republiky, Dánska, Evropské unie, Finska, Francie, Irské
republiky, Itálie, Lichtenštejnska, Maďarska, Nizozemska,
Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Ruské
federace, Slovenska, Slovinska, Spolkové republiky Německo,
Španělska, Švédska, Švýcarska, Tuniska a Velké Británie a
zástupci řady mezinárodních organizací (například AEGPL,
CEFIC, CEN, CIT, CPIV, ECE OSN, EIGA, FIATA, IMO, IRU, OCTI,
UIC a UIP).
Jednání se uskutečnilo podle předem schváleného programu
a jeho hlavním úkolem byla harmonizace se Vzorovými předpisy
OSN (12. přepracované vydání) a korektury
restrukturalizovaného předpisu ADR a RID, který platí od 1.
července 2001.
Harmonizace se Vzorovými předpisy OSN
V rámci tohoto bodu účastníci zasedání projednali
a schválili například několik změn restrukturalizovaného ADR
a RID:
- v kapitole 4.1 upravili obalovou instrukci P 402;
- v části 5 na návrh Švýcarska a Lichtenštejnska provedli
změnu v kapitole 5.3, týkající se umísťování velkých nálepek
(Placards) na jednotlivé komory vícekomorových cisteren
s více druhy nebezpečných věcí, případně s jednou nebezpečnou
věcí;
- v kapitole 6.2 harmonizovali ustanovení pro nádoby na plyny
s 12. vydáním Vzorových předpisů OSN. Po dlouhé diskusi byly
schváleny například změny týkající se vyznačení opětovné
prohlídky na tlakových lahvích a lahvích na acetylén atd.;
- harmonizovali podmínky pro klasifikaci a přepravu aerosolů
a s tím spojené údaje v části 2 a v tabulce 3A. Přijali
například podmínku, že ADR a RID bude označovat vedlejší
nebezpečí tříd 6.1 a 8;
- kritéria pro klasifikaci látek pro výrobu slzných plynů
(např. UN 1693) přijali s tím, že sekretariát EHK OSN
předloží dokument na změnu Vzorových předpisů OSN expertům
OSN;
- kromě toho přijali i další drobné úpravy a změny, které
vyplynuly z harmonizace.
Používání restrukturalizovaného RID/ADR (korektury)
Kromě řady drobných úprav zasedání dále projednalo například
návrh změny restrukturalizovaného ADR a RID týkající se
rozdělení obalové instrukce SP 640 na SP 640A až SP 640H.
Stalo se tak po dlouhé diskusi (v níž navázalo na výsledky
z minulého zasedání), v jejímž závěru byl nakonec přijat
návrh s doplňkem SRN a Itálie.
Dosud neřešené a nové návrhy
Společné zasedání pak projednalo další nové návrhy na změny
restrukturalizovaného ADR a RID.
V první řadě navázalo na diskusi z jarního zasedání, na němž
zástupci Nizozemska předložili dokument, jehož cílem je
zabránit opakování exploze ohňostrojných těles, k jaké došlo
loni v květnu v Enschede. Jednou z příčin tragédie byla
nesprávná klasifikace těchto předmětů, k níž došlo buď
přímo u výrobce v Číně (do podtřídy 1.4 G) nebo před podejem
k přepravě po moři. V důsledku toho bylo v Enschede
uskladněno větší množství ohňostrojných těles než je
povoleno. V průběhu diskuse zástupci Nizozemska informovali
o současném stavu šetření této události. Dokument byl
předložen také expertům OSN, ti však nemohou přijmout vhodná
opatření dříve než v prosinci příštího roku. Jejich
stanovisko by se proto mohlo do RID a ADR promítnout nejdříve
v lednu roku 2005.
Proto byl návrh na změnu oddílů 3.2.1, 3.3.1 a odstavce
5.4.1.2.1 pro UN čísla 0333–0337 předložen současně
společnému zasedání (jako přechodné řešení) i expertům OSN.
V diskusi k tomuto tématu vystoupili zástupci řady zemí.
Například představitel SRN informoval o systému klasifikace,
který se používá v Německu. Uvedl také, že při zpřísněných
kontrolách kontejnerů s ohňostrojnými tělesy v přístavu
Hamburk se zjistilo, že z osmdesáti kontejnerů bylo špatně
klasifikováno plných šedesát! Řada z nich přitom byla určena
k dalšímu tranzitu po silnici či železnici. O podobných
kontrolách v přístavu Rotterdam informovali také zástupci
Nizozemska.
Na závěr diskuse byl přijat návrh Nizozemska s tím, že do
RID/ADR bude zapracována zvláštní podmínka SP 641, jež
povolí použití tohoto klasifikačního kódu pouze se souhlasem
příslušného úřadu státu COTIF (smluvní strany ADR).
Zároveň byl do části 5 kapitoly 5.4 doplněn nový text, který
ukládá povinnost uvést o klasifikaci provedné příslušným
úřadem poznámku v nákladním listu (přepravním dokladu).
Dále se zavádějí nové EN normy pro třídu 2 do ADR a RID, a to
Přílohy A k EN 849:1996/A2:2001 do pododdílu 4.1.6.4 (d) a EN
1797–1:1998 do oddílu 6.2.2.
Cisterny
Tento bod před vlastní diskusí v plénu projednala „ad hoc“
vytvořená pracovní skupina pro cisterny, která společnému
zasedání navrhla zapracování několika dalších změn. Na její
popud byly například
- doplněny nové odkazy na EN normy, jež se týkají cisteren;
- na návrh Nizozemska, týkající se použití vakuových ventilů
u určitých cisteren s kódy cisteren L4BH nebo SGAH, bylo
rozhodnuto o definici „hermeticky uzavřená cisterna“. Na
základě tohoto rozhodnutí se ADR/RID v pododdíle 6.8.4 b)
doplňuje o novou zvláštní podmínku TE 15. Rovněž bude třeba
doplnit příslušný text v kapitole 1.6 „Přechodné podmínky“
o nové přechodné podmínky pro tyto cisterny. O přechodných
podmínkách však musí rozhodnout zasedání WP.15 a Znalci RID
v listopadu;
- na návrh UIP bude provedena změna u přeprav uhelného prachu
UN čísla 1361 v cisternách.
Některé neřešené otázky
SRN jako vedoucí země pracovní skupiny „Nehody/mimořádné
události“ informovala o výsledcích dalšího jednání v rámci
této skupiny, jež se zabývá rozpracováním oddílu 1.8.5. Byl
vyhotoven nový vzor tiskopisu pro hlášení událostí a nový
text oddílu 1.8.5 RID a ADR, který obsahuje seznam
minimálních kritérií, z nichž vyplývá povinnost v případě
těžké nehody/mimořádné události vypracovat zprávu podle vzoru
uvedeného v pododdílu 1.8.5.4. Byla stanovena jednotná výše
škody nad 50 tisíc X pro silnici i železnici. Po vystoupení
zástupce SRN se rozpoutala dlouhá diskuse, v níž se například
jednalo o tom, k čemu mají zprávy vlastně sloužit, zda
k vyhotovování statistiky nebo ke zvýšení bezpečnosti.
Společné zasedání rovněž nerozhodlo, zda má příslušný úřad
postupovat na OTIF/EHK OSN všechny zprávy či pouze ty, které
uzná za vhodné.
Na závěr byly návrhy pracovní skupiny schváleny s tím, že se
jedná o závazný vzor tiskopisu, který bude uveden v pododdílu
1.8.5.4.
Společné zasedání na závěr jednání schválilo výslednou zprávu
s přílohami. Další společné jednání se v Ženevě uskuteční od
18. do 23. března příštího roku.
Stanislav Hájek,
ČD DOP Praha