19. června 2008
Na počátku února byla na internetových stránkách Evropské komise zveřejněna „Výzva k předkládání návrhů na akce k převodu na jiný druh dopravy, zprostředkující akce, mořské dálnice, akce k zamezení dopravy
a všeobecné vzdělávací akce v rámci druhého programu Marco Polo“. Žádosti o finanční podporu museli zájemci podat do 7. dubna. Vybrané projekty by měly být po konečném vyhodnocení známy koncem roku. Rozpočet programu počítá pro Výzvu 2008 s částkou 59 milionů € (loni 56 milionů), která by měla být rozdělena mezi maximálně 35 projektů.
Program Marco Polo II je přímým pokračováním programu Marco Polo I z let 2003 až 2006. Jeho právním podkladem je nařízení Evropského parlamentu a Rady z 24. října roku 2006.
Program je nástrojem pro realizaci klíčových politických záměrů v hlavních rysech naznačených v Bílé knize Evropské komise „Evropská dopravní politika pro rok 2010 – čas rozhodnout“ ze září roku 2001. Konkrétně by měl sloužit k převedení části neustále rostoucích objemů mezinárodní nákladní silniční dopravy na železnici, vnitrozemské vodní cesty a na námořní pobřežní plavbu a využívání kombinované dopravy. Hlavní motivací bylo a stále je zlepšování životního prostředí a zvýšení bezpečnosti celého dopravního sektoru v zemích Evropské unie. Vypořádání se s negativními dopady rostoucí silniční dopravy je jedním z hlavních současných i budoucích cílů společné dopravní politiky.
Zahajovací pomoc pro nové projekty „nesilniční“ dopravy
Podpora je v rámci programu určena především na překonání ztrátovosti projektů v jejich zaváděcí fázi. Nastartovat novou „nesilniční“ službu je mnohem komplikovanější a riskantnější než zahájit provozování nové silniční služby. Aby byly pravidelné linky využívající železnici, vnitrozemské vodní cesty a pobřežní plavbu životaschopné, musí být jejich kapacita využita přibližně ze 70 až 90 procent. A aby byly konkurenceschopné vůči silniční dopravě, musí být nabízeny pravidelně a s vysokou frekvencí (ideálně každodenní).
Logistické a finanční zdroje nutné k naplnění takovýchto kapacit jsou mnohem obtížnější na organizaci než u silniční dopravy, kde jedno silniční vozidlo zpravidla přepravuje nepoměrně menší hmotnost zboží nebo počet zásilek. Aby se mohl přechod ze silniční dopravy vůbec uskutečnit, je nutné přesvědčit zákazníky, že nově nabízené služby jsou časté, pravidelné a stálé. V případě nabídnutí nové služby zákazníci většinou jistou dobu vyčkávají, aby se rozhodli, zda nabízené služby splňují jejich kritéria kladená na přepravu. Proto se tedy pravidelné a časté služby v počátcích potýkají se ztrátami.
Program zahrnuje celkem pět typů akcí (z toho první tři stejné jako u Marco Polo I), a to:
- akce k převodu na jiný druh dopravy („modal shift“), zaměřené na převod části přepravovaného zboží po silnici, respektive určitých silničních trasách, na pobřežní námořní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty;
- akce zprostředkující, zaměřené na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek trhu na evropském trhu nákladní přepravy;
- akce všeobecně vzdělávací, zaměřené na rozšiřování inovačních know-how, zlepšení spolupráce a optimalizace procesů v řetězci nákladní přepravy a logistiky;
- akce mořské dálnice, zaměřené na projekty pobřežní námořní plavby. Cílem je z geografického hlediska přemístit silniční dopravu z kontinentu na moře, neboť Evropa a většina států EU je obklopena mořem. Toto souvisí se zařazením „mořských dálnic“ do transevropské dopravní sítě (změna Rozhodnutí 1692/96/ES o hlavních směrech rozvoje transevropské dopravní sítě ve znění Rozhodnutí 884/2004/ES schválená Evropským parlamentem 29. 4. 2004 řadí ve svém Dodatku III mořské dálnice k prioritnímu projektu č. 21) (akce je prakticky obdobná akci k převodu na jiný druh dopravy, ale vnitrozemských států se týká pouze zcela okrajově);
- akce k zamezení dopravy (přesněji omezení přeprav) je zaměřena na zlepšení logistických přepravních řetězců a jiná inovační opatření s cílem redukovat (zamezit) přepravní výkony po silnici nejméně o 10 procent. Akce nesmí vést k negativnímu ovlivnění výrobní kapacity nebo pracovních sil.
Všechny se musí realizovat na území členských států EU a území participujících třetích států (což jsou státy ESVO a dále případně i Chorvatsko, Turecko a Andorra, pokud však budou uzavřeny příslušné dohody s EU).
Žadatelem o podporu může být konsorcium (sdružení) dvou nebo více podniků z nejméně dvou členských států Evropské unie, případně z jednoho členského státu a participujícího třetího státu.
Marco Polo je program Evropského společenství, a žadatelé proto podávají žádosti o finanční podporu přímo Evropské komisi do Bruselu bez prostřednictví národních ministerstev. Zástupci příslušných ministerstev působí jako národní informátoři a případně koordinátoři určitých mezinárodních projektů splňující cíle dopravní politiky. Kontaktní osobou na českém ministerstvu dopravy je Ing. Ivan Novák, CSc.
Pro poskytnutí podpory z programu Marco Polo je nutné dodržet několik podmínek:
l v souladu s obchodním plánem musí být dopravně-přepravní služby nabízeny po celou dobu poskytování podpory;
l nové služby musí převzít zátěž ze silniční dopravy, nikoliv od jiných dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí;
l služba může nabízet změny v celém spektru nákladní přepravy, musí se ovšem týkat mezinárodní přepravy;
l všude, kde je to možné, se musí nabízené služby držet původního zadání akce (projektu) tak, aby bylo dosaženo maximální nákladové efektivnosti;
l příjemce podpory musí prokázat přínosy převodu výkonů ze silnice. V případě, že akce (projekt) nedosáhne plánovaných cílů, je příjemce povinen podporu vrátit.
Praktický dopad podporovaných akcí (projektů) z předchozích výzev na území České republiky, konkrétně odlehčení české silniční sítě, je dosud mizivý. Přes české území vede zatím málo tras dříve vybraných akcí (projektů). Lze jen doufat, že tento program najde i v českých podmínkách větší uplatnění.
Ing. Ivan Novák,CSc.,
Ministerstvo dopravy ČR
Oficiální znění Výzvy 2008 včetně všech příloh, formulářů (v angličtině) je zveřejněno na webových stránkách Evropské komise. Pracovní překlad Výzvy 2008 je zveřejněn na webových stránkách ministerstva dopravy.