21. května 2009
Na konci dubna skončilo omezení možnosti provádět kabotážní přepravy na území Evropské unie, které bylo přístupovou smlouvou stanoveno na 2 + 2 + 1 rok. Kabotáž mohou nyní dopravci s vyjímkou Bulharska a Rumunska provádět v souladu s legislativou unie kdekoli. Přesto musejí počítat s tím, že pravidla pro její provozování se mohou v jednotlivých zemích lišit,
a měli by si je proto předem ověřit. Minulý týden na to upozornil ředitel odboru silniční dopravy ministerstva dopravy Ladislav Němec s tím, že ministerstvo již vydalo na svých stránkách podrobnější informace.
Kabotáž představuje dočasné provozování vnitrostátní silniční přepravy zboží pro cizí potřebu na území jiného státu, nesmí se tedy jednat o přepravy na pravidelné, trvalé nebo systematicky vykonávané bázi. Vzhledem k tomu, že pro definování dočasnosti kabotáže nejsou stanovena jednotná pravidla, Evropská komise vydala výkladové sdělení
(Ú. v. 21/2, 26. 1. 2005), ve kterém mimo jiné uvádí následující kriteria: délka trvání činnosti, četnost (opakování), nepřetržitost (kontinuita) a pravidelnost. Tato kriteria však
nelze aplikovat automaticky, neboť každá kabotážní přeprava je individuální, a je třeba brát v úvahu další okolnosti, například počet vozidel dopravce či jak dlouho je vozidlo přítomno na území hostitelského státu, píše se v informaci ministerstva dopravy. „Některé země si navíc pojem dočasnosti kabotáže upravily v rámci národní legislativy,“ upozornil Ladislav Němec.
Evropský parlament v dubnu schválil nové nařízení, které má pravidla pro provádění kabotážních přeprav sjednotit v rámci jednoho předpisu. Předpokládá se, že nařízení vstoupí v platnost ještě v roce 2009. Účinné bude 24 měsíců od vstupu v platnost,
avšak články týkající se kabotáže budou účinné již za šest měsíců po jeho zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie. Stále je tedy žádoucí, aby si dopravci ověřovali podmínky v konkrétní zemi přímo u tamního odpovědného úřadu. (lan)