Informační dopravní dopoledne DN a SSL

Před vstupem české spedice do Evropské unie

Prominentním řečníkem informačního dopravního dopoledne
v Brně, které u příležitosti 1. ročníku veletrhu „Transport
a logistika“ spolu se Svazem spedice a logistiky ČR (SSL)
uspořádala redakce Dopravních novin, byl předseda
přestavenstva největší rakouské spediční společnosti Schenker
Österreich AG Elmar Wieland. Ve svém vystoupení se věnoval
okolnostem vstupu rakouské spedice do Evropské unie. Jeho
zkušenosti by mohly být velmi inspirativní i pro český
spediční sektor.
Spedice musí podle Elmara Wielanda při vstupu země do
Evropské unie počítat především s citelným poklesem tržeb
z celně-obstaravatelské činnosti. A to nejen pokud jde
o hraniční činnost, odpadnou totiž také vnitrostátní celní
aktivity. Elmar Wieland v této souvislosti doporučil, aby
speditéři nepodceňovali tento vývoj ani v oblasti leteckého
zboží.
Problematické bude bezesporu i posuzování spedičních případů,
při nichž je dopravní výkon provázán s celním odbavením a na
dopravní trase dochází k tzv. křížovému subvencování. Tyto
případy není jednoduché rozšifrovat, přinejmenším těm
největším by se ovšem podle mínění Elmara Wielanda měla
věnovat zvýšená pozornost. Při analýze dopadů ztrát v celní
oblasti musí speditéři zohlednit i další činnosti, například
vystavování vnitropodnikových dokladů, inkaso a náklady
zachycované v účetnictví (ale také na terminálech
v souvislosti s odbavováním celního zboží) atd.
Vstup země do Evropské unie představuje pro každou spediční
společnost, a tedy i pro celý obor, opravdový přelom.
Problémy, které jsou s ním spojeny, nelze podceňovat a na
nové rámcové podmínky je nutné se včas připravit. V podnicích
je vhodné zavést pravidelnou a otevřenou výměnu názorů
a zkušeností. V Rakousku byl dokonce vytvořen spojovací výbor
mezi Ústředním spedičním svazem a Hospodářskou komorou
Rakouska (v zemi je povinná registrace v komorách – pozn.
autora), aby bylo možné přijímat potřebná opatření.
Význam personální práce
Personální práce má rozhodující význam, protože změnami je
přímo i nepřímo dotčeno mnoho pracovníků firem. Řada
pracovníků z celní oblasti přijde o místo. Ale nejen oni 

  • nová situace přerozdělí funkce i v jiných oblastech,


přičemž jen menší část osob bude možné zaměstnat v jiných
útvarech podniku. Protože tito pracovníci musí být ve firmách
do posledního dne před vstupem do Evropské unie, bude třeba
přijmout taková opatření, aby byli stále motivováni
a setrvali na svých místech až do poslední chvíle. „Z našich
zkušeností vyplývá, že se osvědčuje včasná, ale především
otevřená a upřímná informační politika, a to nejen vůči
spolupracovníkům, ale i vůči veřejnosti,“ konstatoval Elmar
Wieland.
Pro pracovníky, kteří při vstupu země do Evropské unie přišli
o místo, byla v Rakousku zřízena pracovní nadace „Ausped“.
Jejím cílem bylo pracovníky přeškolovat, podporovat při
hledání nového zaměstnání v jiném podniku a v některých
případech jim také napomáhat při odchodu do předčasného
důchodu. Nadace byla ustavena společně se Spolkovým
ministerstem pro sociální věci a financována z prostředků
Evropské unie, z rakouského státního rozpočtu i z podnikových
zdrojů. Tento postup se ukázal jako přínosný – za pomoci
nadace bylo do pracovního procesu opět integrováno přibližně
1500 osob.
Elmar Wieland doporučuje, aby jak o situaci ve spedici, tak
i o možnostech, jak lze očekávanou situaci řešit, byly
informovány příslušné úřady. Bude také nutné vést rozhovory
s dalšími profesními svazy i s ministerstvy dopravy,
sociálních věcí a financí. Ani informace pro Brusel nemohou
uškodit, podotkl. Z rakouských zkušeností ovšem vyplývá, že
na evropské instituce nelze klást příliš vysoké požadavky,
aby pomoc neskončila pouze u slov.
Během určitého časového období bylo nutné zorganizovat
interní zvyšování kvalifikace. Z hlediska spediční strategie
Elmar Wieland doporučuje, aby se podniky soustředily výlučně
na klíčové oblasti, v nichž se koncentruje jejich skutečná
síla, aby ověřily a optimalizovaly všechny postupy a pochody
a důsledně prosazovaly potřebná opatření, i když budou tvrdá.
V přípravné fázi je podle jeho slov možné přikročit k dlouho
očekávaným opatření v tarifní oblasti, například k zavedení
příplatků za nebezpečné zboží, zlepšení faktoru
hmotnost/objem, paletovým poplatkům atd.
Schenker Österreich
Obrat společnosti Schenker Österreich, v jejímž čele Elmar
Wieland stojí, se v loňském roce zvýšil o 22,8 procenta na
téměř 10 miliard ATS (přibližně 25 miliard Kč), bilanční zisk
společnosti vzrostl o 19,1 procenta na 130 miliónů ATS
(přibližně 300 miliónů Kč).
 (ja)

spinner