16. dubna 2013
PRAHA (17.4.) – Podle statistik ministerstva dopravy v roce 2012 vzrostl přepravní výkon v osobní železniční dopravě o 8,1 procenta. Tento meziroční nárůst o 541 miliónů osobokilometrů je nejvyšší za posledních 18 let. Počet cestujících vzrostl o 2,88 procenta, dopravní společnosti na železnici přepravily za rok 2012 o 4,83 milionů osob více než v roce předchozím.
„Zveřejněná čísla ukazují, že se osobní železniční doprava začíná odrážet od dna, protože počet cestujících roste již druhý rok v řadě. Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupným dokončováním prací na železničních koridorech, a zejména vstupem konkurence na železniční trh v dálkové dopravě,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
V roce 2011 byla průměrná cestovní vzdálenost na železnici 40 kilometrů, ale noví cestující v roce 2012 cestovali v průměru 112 kilometrů. To dokazuje, že cestující přibyli především v dálkové dopravě. „Konkurence přinutila České dráhy zlepšovat kvalitu nabízených služeb a snižovat ceny jízdného i zavádět nové akční slevy nejen na trase Praha – Ostrava a díky tomu počty cestujících rostou. Svou úlohu sehrává i vysoká cena pohonných hmot,“ doplňuje Vyka.
„Další nárůst cestujících na železnici lze očekávat i letos, protože nový dopravce Leo Express vyjel se svými vlaky na trať až 9. prosince a noví cestující, které přitáhne do vlaků, se projeví naplno ve statistkách až v letošním roce,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Pokud by růst přepravního výkonů pokračoval stejným tempem, tak už v roce 2015 by mohly být překonány hodnoty z poloviny 90. let. Další růst ale může omezit nedostatečná kapacita hlavních tratí, zejména v okolí velkých aglomerací, kde se mísí dálkové vlaky s hustou příměstskou dopravou,“ uzavírá Vyka.
Naopak v autobusové dopravě byl zaznamenán pokles počet cestujících meziročně o 6,1 procenta a během posledních dvou let ubylo v autobusech více než 10 procent cestujících. To ukazuje, že na rozdíl od železnice není autobusová doprava tak atraktivní, aby mohla přetáhnout cestující z automobilů. Horší komfort je i na autobusových zastávkách, které jsou často vybaveny jen označníkem na chodníku nebo u krajnice venkovské silnice a neposkytují cestujícím ochranu před nepřízní počasí.
Městská hromadná doprava stagnuje – srovnání údajů za roky 2010 a 2012 ukazují, že v tomto období byl zaznamenán pokles cestujících o 1,6 procenta, ale zároveň vzrostl přepravní výkon o 1,2 procenta. Zveřejněné statistiky o počtu přepravených cestujících v městské dopravě za rok 2011 nejsou relevantní, neboť je výrazně ovlivnila zavádějící čísla dopravního podniku hlavního města Prahy.