12. března 2013
PRAHA (12.3.) – Česká republika má šanci v příštím rozpočtovém období mezi roky 2014 až 2020 získat na dopravní stavby z evropských fondů až 100 miliard Kč. Z toho 80 miliard Kč má jít z kohezních fondů, dalších asi 20 miliard Kč pak pravděpodobně prostřednictvím programu CEF (Connecting European Facility). Na Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Většina těchto prostředků připadne podobně jako v předchozím sedmiletém rozpočtovém období na Operační fond doprava. V novém období bude ministerstvo dopravy preferovat menší množství větších stavebních projektů. „Administrace je stejná, má- li projekt objem tři miliardy nebo 30 milionů," řekl Stanjura. Při menším počtu projektů je podle něj daleko jednodušší vyhnout se chybám v přípravě, čímž se infrastrukturní výstavba urychlí.
Mezi prioritní silniční stavby, které by se měly po roce 2014 uskutečnit, zařadil ministr dostavbu dálnice D11, obchvat Českých Budějovic a dokončení dálnice D1 v okolí Přerova. V oblasti železničních staveb jsou prioritou ministerstva modernizace III. a IV. tranzitního koridoru a významných uzlů na I. koridoru.
Čerpání evropských peněz si vyžádá spolufinancování z národních zdrojů. „U obou programů přispívá EU do výše 70 procent a zbytek musí být pokrytý ze státních peněz," uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Minimální roční rozpočet fondu dopravy by při zachování peněz pro spolufinancování evropských programů a při zachování prostředků na opravy a údržbu komunikací měl podle něho dosahovat minimálně 46 miliard Kč. Jde ale o minimalistickou verzi rozpočtu, který nepočítá s jakoukoliv výstavbou financovanou čistě z národních zdrojů, dodal.
Takovému scénáři chce ministr Stanjura zabránit. Podle něj je potřeba lobovat pro navýšení prostředků, které mají do rozvoje infrastruktury směřovat. Rozvoj a údržba infrastruktury jsou v ČR v posledních letech totiž podfinancované. Letos například fond dopravy pracuje se 64,5 miliardy Kč, v roce 2010 ale hospodařil se zhruba 96 miliardami Kč.
V současném Operačním programu doprava (OPD I.) je pro dopravní stavby v tuzemsku určeno k čerpání 147 miliard Kč. Je ale otázkou, zda se všechny prostředky podaří vyčerpat. Evropské peníze z tohoto období je totiž možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do roku 2015. Ministerstvo dopravy stále věří, že z přislíbených peněz nebude muset nic vracet. Ke konci loňského roku se z OPD podařilo vyčerpat 43 miliardy korun.