14. března 2012
PRAHA 14.3. – Jednou z hlavních priorit Evropské komise pro příští rozpočtové období, které začne v roce 2014, bude zřejmě v sektoru železnice podpora kombinované dopravy. „Nepočítá se už s tak masivní podporou výstavby nových železničních tratí, jako tomu bylo dosud,“ řekl minulý týden na Valné hromadě Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)Tomáš Čoček.
Podle jeho slov probíhá nyní čerpání peněz z evropských fondů na železniční projekty po poněkud pomalejším rozjezdu plynule a s velkou pravděpodobností Česká republika do konce roku 2015 vyčerpá všechny peníze, které má v tomto rozpočtovém období k dispozici. „Evropská komise již schválila celkem 11 projektů na železnici, jejichž rozpočet je vyšší než 50 milionů €,“ uvedl Čoček. Jak dále uvedl, silniční projekty se realizují mnohem lépe, neboť nové silnice se staví prakticky všude na zelené louce, zatímco železnice se zejména při modernizacích tratí musí vypořádat s negativním dopadem na provoz. Pro roky 2014 až 2020 by česká železnice mohla počítat s evropskou podporou ve výši přibližně 40 miliard €, konečná částka ale bude ještě předmětem dalších jednání, definitivně jasno by mělo být na konci příštího roku.