Rumunsko

Přístav Konstanca vybuduje nový kontejnerový terminál

terminál
Správa rumunského námořního přístavu Konstanca pokračuje v realizaci stategického plánu rozvoje přístavu jako „východní brány“ Evropy. V horizontu několika let z něj hodlá učinit významné regionální distribuční centrum za využití všech jeho konkurenčních předností; významnou roli přitom bude hrát výstavba nových infra- a suprastrukturních zařízení a služeb za pomoci zahraničního kapitálu.
Nové požadavky na kontejnerová překladová centra v Konstanci klade proces globalizace a růst kontejnerového obchodu v celosvětovém měřítku. Dosavadní terminál dosáhl maxima kapacity prakticky již v roce 1998, přesto se v něm objem překladu kontejnerizovaného zboží od té doby dále zvyšoval. Na základě aktuálního vývoje a prognózy dalšího růstu kontejnerového trhu schválila rumunská vláda před několika lety projekt ministerstva dopravy, které navrhlo, aby v jižní části přístavního areálu vznikl nový kontejnerový terminál.
Výstavbu financuje i Japonsko
Projekt nakonec získal i nejvyšší prioritu rumunské vlády. V únoru roku 1998 uzavřelo Rumunsko s japonským fondem pro ekonomickou spolupráci se zámořím OECF (nyní JBIC – Japan Bank for International Co-operation) smlouvu o poskytnutí půjčky ve výši 12,8 miliardy JPY pro první fázi výstavby terminálu. Úvěr kryje přibližně tři čtvrtiny potřebných investic. Zbývající prostředky poskytne rumunský státní rozpočet a také soukromé zdroje.
Kapacita po dokončení až 900 tisíc TEU
Projekt počítá se třemi fázemi výstavby nového kontejnerového terminálu v přístavu.
První fáze zahrnuje výstavbu hlavních infrastrukturních celků, jako například přístupových komunikací, železničního terminálu, nákladních ramp a překladiště pro kontejnery (5000 m2), provozních a administrativních budov a dalšího zařízení. V rámci první fáze vznikne i úložiště kontejnerů a správa nakoupí manipulační techniku pro odbavení očekávaného objemu kontejnerů v prvních pěti letech (až 325 tisíc TEU ročně). V průběhu druhé fáze by měly být úložné kapacity zvýšeny na 550 tisíc TEU ročně a v třetí fázi by měl terminál dosáhnout plné kapacity 900 tisíc TEU.
Provozovatele určí veřejná soutěž
Projekt je založen na dvou smlouvách. První upravuje financování budov a úpravu pozemků, druhé potom nákup vybavení a manipulační techniky. Ve dvou mezinárodních výběrových řízeních zvítězila a dodavatelem první fáze projektu se stala společnost Pentocean Construction, druhý kontrakt získal společný podnik Mitsubishi Heavy Industries a Tomen Corp. Práce byly zahájeny již na přelomu ledna a února a celá první fáze by podle plánu měla být dokončena v srpnu nebo září příštího roku. V současné době se Rumunsko již připravuje na vyhlášení veřejné soutěže na provozovatele terminálu.
n
www.constantza-port.ro 

spinner