7. února 2002
terminál
Správa rumunského námořního přístavu Konstanca pokračuje v realizaci
stategického plánu rozvoje přístavu jako „východní brány“ Evropy.
V horizontu několika let z něj hodlá učinit významné regionální
distribuční centrum za využití všech jeho konkurenčních předností;
významnou roli přitom bude hrát výstavba nových infra- a suprastrukturních
zařízení a služeb za pomoci zahraničního kapitálu.
Nové požadavky na kontejnerová překladová centra v Konstanci klade proces
globalizace a růst kontejnerového obchodu v celosvětovém měřítku.
Dosavadní terminál dosáhl maxima kapacity prakticky již v roce 1998,
přesto se v něm objem překladu kontejnerizovaného zboží od té doby dále
zvyšoval. Na základě aktuálního vývoje a prognózy dalšího růstu
kontejnerového trhu schválila rumunská vláda před několika lety projekt
ministerstva dopravy, které navrhlo, aby v jižní části přístavního
areálu vznikl nový kontejnerový terminál.
Výstavbu financuje i Japonsko
Projekt nakonec získal i nejvyšší prioritu rumunské vlády. V únoru roku
1998 uzavřelo Rumunsko s japonským fondem pro ekonomickou spolupráci se
zámořím OECF (nyní JBIC – Japan Bank for International Co-operation)
smlouvu o poskytnutí půjčky ve výši 12,8 miliardy JPY pro první fázi
výstavby terminálu. Úvěr kryje přibližně tři čtvrtiny potřebných
investic. Zbývající prostředky poskytne rumunský státní rozpočet a také
soukromé zdroje.
Kapacita po dokončení až 900 tisíc TEU
Projekt počítá se třemi fázemi výstavby nového kontejnerového terminálu
v přístavu.
První fáze zahrnuje výstavbu hlavních infrastrukturních celků, jako
například přístupových komunikací, železničního terminálu,
nákladních ramp a překladiště pro kontejnery (5000 m2), provozních a
administrativních budov a dalšího zařízení. V rámci první fáze vznikne
i úložiště kontejnerů a správa nakoupí manipulační techniku pro
odbavení očekávaného objemu kontejnerů v prvních pěti letech (až
325 tisíc TEU ročně). V průběhu druhé fáze by měly být úložné
kapacity zvýšeny na 550 tisíc TEU ročně a v třetí fázi by měl
terminál dosáhnout plné kapacity 900 tisíc TEU.
Provozovatele určí veřejná soutěž
Projekt je založen na dvou smlouvách. První upravuje financování budov a
úpravu pozemků, druhé potom nákup vybavení a manipulační techniky. Ve
dvou mezinárodních výběrových řízeních zvítězila a dodavatelem první
fáze projektu se stala společnost Pentocean Construction, druhý kontrakt
získal společný podnik Mitsubishi Heavy Industries a Tomen Corp. Práce byly
zahájeny již na přelomu ledna a února a celá první fáze by podle plánu
měla být dokončena v srpnu nebo září příštího roku. V současné
době se Rumunsko již připravuje na vyhlášení veřejné soutěže na
provozovatele terminálu.
n
www.constantza-port.ro