Velká Británie

Privatizovaný Railtrack půjde do nucené správy

Britská železniční společnost Railtrack bude převedena pod
nucenou správu poté, co se během pěti let natolik zadlužila,
že není schopna dostát svým závazkům. Railtrack byl
privatizován vládou konzervativců v roce 1996 a provozuje
železniční infrastrukturu.
O osudu firmy na začátku října rozhodl ministr dopravy
Stephen Byers, který podniku odmítl poskytnout další vládní
dotaci. Ministerstvo oznámilo, že vláda nehodlá Railtrack
znárodnit. Je proto velmi pravděpodobné, že akcionáři přijdou
o podstatnou část své investice, protože vláda nebude
vykupovat akcie zpět. Od počátku letošního roku klesla cena
akcií z 9,25 na 2,8 GBP a velcí akcionáři jsou odhodláni
žalovat britskou vládu za to, že firmu odmítla dále dotovat
a jejich akcie tak znehodnotila.
Kolem nejnovějšího vývoje se rozhořel poměrně prudký
politický souboj. Labouristé, kteří v době privatizace byli
v opozici, a železniční odboráři poukazují na to, že firma
byla špatně řízena, zaměřila se na maximalizaci zisků zejména
z nemovitostí, zanedbala nutné investice do kolejí a dalších
systémů a dnes už na ně nemá. Konzervativci naopak
prostřednictvím svého šéfa Iaina Duncana Smithe obvinili
labouristickou vládu, že zásahy do řízení přivedla dobře
vedenou firmu ke krachu.
Railtrack byl prodán 20. května 1996 za méně než polovinu
tehdejší ceny jeho majetku. Předpokládá se, že jeho akcie
drží 750 tisíc osob. Už v roce 1998 se cena akcií prudce
zvýšila a dosáhla 17 liber, tedy o 335 procent více než při
prodeji. Vážné železniční nehody v roce 1997, 1999 a loni,
při nichž zahynulo více než 40 lidí, však odhalily závažné
nedostatky v péči o železniční síť a její bezpečnost.
Po nehodách se vedení společnosti Railtrack zaměřilo na
zvyšování bezpečnosti, zjistilo však, že k tomu nemá
dostatečné finanční prostředky, které odhadlo na více než
čtyři miliardy GBP. Banky odmítly pomoci a firma se proto
obrátila na vládu s žádostí o dotaci. Vzhledem k těmto
problémům a snížené důvěře bank vykázal Railtrack loni poprvé
ztrátu. Dividendy však ještě letos dostali akcionáři
vyplaceny. V současné době dosahují dluhy společnosti výše
3,3 miliardy GBP.
Britská vláda vyčlenila na zlepšování železniční dopravy
v příštích deseti letech 30 miliard GBP. Zhruba 17 miliard si
pro sebe na příštích pět let vyžádala právě společnost
Railtrack.
 (čtk)

spinner