Evropská unie

Program Marco Polo je i pro kandidátské země


Evropská unie považuje kombinovanou dopravu za jednu z možností, jak omezit některé negativní dopady stále se zvyšující intenzity silniční nákladní dopravy. V zájmu dalšího rozvoje tohoto oboru Evropská komise vypisuje programy na podporu kombinované dopravy v celoevropském měřítku. Poslední program s neobvyklým názvem „Marco Polo“ Evropská komise oficiálně představila na počátku února v Bruselu.
Původní návrh, který v červnu loňského roku vypracovalo Ředitelství pro vnitrozemskou dopravu Generálního ředitelství pro energii a dopravu (DG TREN), byl již dříve předložen příslušným orgánům a organizacím k vyjádření.
Program Marco Polo má být zahájen v příštím roce a pokračovat až do roku 2010. Bude navazovat na již ukončené programy PACT I (ukončen v roce 1996) a PACT II (ukončen v závěru loňského roku).
Hlavním cílem programu Marco Polo je pomoci převést část neustále rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na jiné druhy dopravy. Je tedy zaměřen na podporu klíčových politických nařízení, které v hlavních rysech naznačila Bílá kniha „Evropská dopravní politika pro rok 2010 – čas rozhodnutí“ zveřejněná v září loňského roku. Program bude v oblasti nákladní dopravy podporovat hlavní cíle dopravní politiky vytyčené v Bílé knize, a proto by se i navrhované projekty měly držet horizontu roku 2010. Zadání programu přitom bude do té míry flexibilní, aby mohl reagovat i na nové tržní prvky.
Od roku 1975 se dopravní politika Evropské unie snažila přesunout zátěž ze silniční dopravy na železnici a vnitrozemské vodní cesty, později i na příbřežní plavbu, a to především formou kombinované dopravy. Hlavní motivací bylo a stále zůstává zlepšování životního prostředí a zvyšování bezpečnosti celého dopravního sektoru. Vypořádání se s negativními dopady rostoucí silniční dopravy představuje jeden z hlavních současných i budoucích cílů společné dopravní politiky.
Podobně jako oba předchozí programy PACT, je i program Marco Polo zaměřen na podporu komerčních aktivit na trhu dopravních a přepravních služeb, což jej do značné míry odlišuje od podpory poskytované v rámci výzkumných projektů a programu Transevropských dopravních sítí. Na druhou stranu je Marco Polo určen na podporu projektů ve všech segmentech nákladní dopravy, tedy nikoli jen na kombinovanou dopravu. Program bude zaměřen na mezinárodní projekty, takže nezůstane omezen na teritorium členských zemí Evropské unie, jako tomu bylo u obou programů PACT. Proto se jej budou moci zúčastnit i země sousedící s Evropskou unií, především kandidátské země.
Program Marco Polo bude sloužit především k podpoře rozjezdu „nesilničních“ služeb v dopravě, které bude možné uskutečnit ve střednědobém horizontu na zprovoznění služeb nebo zařízení ve strategickém evropském zájmu a na rozšiřování výsledků dosavadních projektů do nových oblastí.
Záběr programu se rozšířil
Ve srovnání s dosavadními podpůrnými programy PACT by měl být záběr programu Marco Polo podstatně širší. Existuje mnoho možností pro jeho uplatnění i v jiných segmentech dopravy, nebo například využitím logistických procesů ode dveří ke dveřím.
Jedním z důvodů, proč byly předchozí programy PACT zaměřeny pouze na členské země EU, byl i jejich relativně nízký rozpočet. Po-ptávka po podpoře kombinované a jiné „nesilniční“ nákladní dopravy se však zvyšuje i v kandidátských zemích. V kontextu blížícího se rozšíření EU je proto podle odborníků nezbytné, aby se k současné podpoře dopravní infrastruktury ze strany EU připojila i podpora služeb v nesilniční dopravě. To by mělo urychlit integraci kandidátských zemí, v nichž se v poslední době stále zřetelněji projevuje rostoucí objem emisí a počet a rozsah kongescí, které způsobuje rostoucí silniční doprava. I proto bude Marco Polo pokrývat také projekty spojující přidružené země, tedy i Českou republiku.
Podpora komerčně orientovaných služeb
Podobně jako dřívější programy PACT, bude i Marco Polo zaměřen jen na podporu komerčně orientovaných služeb v dopravním sektoru. Nebude pokrývat ani programy výzkumu a rozvoje, ani infrastrukturní záležitosti, protože se komise chce vyvarovat případných přesahů mezi těmito aktivitami. Podle odborníků komise by se však nemělo stát, že by byl zamítnut projekt, který by případně zahrnoval i dílčí projekt dopravní infrastruktury, případně projekt podmíněný demonstrační ukázkou. Ne-správné by podle nich bylo také odkazovat žadatele o podporu projektu, který obsahuje i výzkumné nebo infrastrukturní aspekty, na zcela jiný podpůrný program, protože jejich procedury, cykly a finanční nástroje nejsou zaměřeny na krátko- a střednědobé horizonty.
Podpora nových projektů v programu PACT ukázala, že operátoři kombinované dopravy jsou ochotni podstoupit i jistá obchodní rizika při otevírání nových „nesilničních“ služeb v případě, že od Evropské komise získají konkrétní finanční podporu. Jedním z nejdůležitějších výsledků, které projekt PACT přinesl, bylo zjištění, že podpora ze strany Evropského společenství pro „nesilniční“ služby společnosti – v případě, že byla správně vyčíslena a poskytnuta – společnosti přinesla vždy ještě větší úspory.
Z podmínek, za nichž bude možné z programu Marco Polo poskytovat podporu novým projektům v „nesilniční“ dopravě (viz rámeček), je patrné, že může nabídnout pomoc i českým subjektům podnikajícím v oboru kombinované dopravy, a to především pokud budou mít zájem o finanční pomoc na konkrétní projekt.
Rozpočet stanoven na 115 miliónů €
Evropská komise předpokládá, že konečná verze programu bude schválena jako směrnice Parlamentu a rady na začátku příštího roku. Směrnice bude závazným dokumentem pro vlastní realizaci programu, který stanoví jeho cíle, rozsah, intenzitu a typ poskytované podpory. Pro první pětileté období (2003 až 2007) byl pro program předběžně navržen rozpočet ve výši 115 miliónů €.
Ing. Ivan Novák, CSc.,
Ministerstvo dopravy a spojů ČR 

spinner