21. února 2002
Evropská unie považuje kombinovanou dopravu za jednu z možností, jak omezit
některé negativní dopady stále se zvyšující intenzity silniční
nákladní dopravy. V zájmu dalšího rozvoje tohoto oboru Evropská komise
vypisuje programy na podporu kombinované dopravy v celoevropském měřítku.
Poslední program s neobvyklým názvem „Marco Polo“ Evropská komise
oficiálně představila na počátku února v Bruselu.
Původní návrh, který v červnu loňského roku vypracovalo Ředitelství
pro vnitrozemskou dopravu Generálního ředitelství pro energii a dopravu (DG
TREN), byl již dříve předložen příslušným orgánům a organizacím
k vyjádření.
Program Marco Polo má být zahájen v příštím roce a pokračovat až do
roku 2010. Bude navazovat na již ukončené programy PACT I (ukončen v roce
1996) a PACT II (ukončen v závěru loňského roku).
Hlavním cílem programu Marco Polo je pomoci převést část neustále
rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na jiné druhy dopravy. Je
tedy zaměřen na podporu klíčových politických nařízení, které
v hlavních rysech naznačila Bílá kniha „Evropská dopravní politika pro
rok 2010 – čas rozhodnutí“ zveřejněná v září loňského roku.
Program bude v oblasti nákladní dopravy podporovat hlavní cíle dopravní
politiky vytyčené v Bílé knize, a proto by se i navrhované projekty měly
držet horizontu roku 2010. Zadání programu přitom bude do té míry
flexibilní, aby mohl reagovat i na nové tržní prvky.
Od roku 1975 se dopravní politika Evropské unie snažila přesunout zátěž
ze silniční dopravy na železnici a vnitrozemské vodní cesty, později i na
příbřežní plavbu, a to především formou kombinované dopravy. Hlavní
motivací bylo a stále zůstává zlepšování životního prostředí a
zvyšování bezpečnosti celého dopravního sektoru. Vypořádání se
s negativními dopady rostoucí silniční dopravy představuje jeden
z hlavních současných i budoucích cílů společné dopravní politiky.
Podobně jako oba předchozí programy PACT, je i program Marco Polo zaměřen
na podporu komerčních aktivit na trhu dopravních a přepravních služeb,
což jej do značné míry odlišuje od podpory poskytované v rámci
výzkumných projektů a programu Transevropských dopravních sítí. Na druhou
stranu je Marco Polo určen na podporu projektů ve všech segmentech nákladní
dopravy, tedy nikoli jen na kombinovanou dopravu. Program bude zaměřen na
mezinárodní projekty, takže nezůstane omezen na teritorium členských zemí
Evropské unie, jako tomu bylo u obou programů PACT. Proto se jej budou moci
zúčastnit i země sousedící s Evropskou unií, především kandidátské
země.
Program Marco Polo bude sloužit především k podpoře rozjezdu
„nesilničních“ služeb v dopravě, které bude možné uskutečnit ve
střednědobém horizontu na zprovoznění služeb nebo zařízení ve
strategickém evropském zájmu a na rozšiřování výsledků dosavadních
projektů do nových oblastí.
Záběr programu se rozšířil
Ve srovnání s dosavadními podpůrnými programy PACT by měl být záběr
programu Marco Polo podstatně širší. Existuje mnoho možností pro jeho
uplatnění i v jiných segmentech dopravy, nebo například využitím
logistických procesů ode dveří ke dveřím.
Jedním z důvodů, proč byly předchozí programy PACT zaměřeny pouze na
členské země EU, byl i jejich relativně nízký rozpočet. Po-ptávka po
podpoře kombinované a jiné „nesilniční“ nákladní dopravy se však
zvyšuje i v kandidátských zemích. V kontextu blížícího se
rozšíření EU je proto podle odborníků nezbytné, aby se k současné
podpoře dopravní infrastruktury ze strany EU připojila i podpora služeb
v nesilniční dopravě. To by mělo urychlit integraci kandidátských zemí,
v nichž se v poslední době stále zřetelněji projevuje rostoucí objem
emisí a počet a rozsah kongescí, které způsobuje rostoucí silniční
doprava. I proto bude Marco Polo pokrývat také projekty spojující
přidružené země, tedy i Českou republiku.
Podpora komerčně orientovaných služeb
Podobně jako dřívější programy PACT, bude i Marco Polo zaměřen jen na
podporu komerčně orientovaných služeb v dopravním sektoru. Nebude
pokrývat ani programy výzkumu a rozvoje, ani infrastrukturní záležitosti,
protože se komise chce vyvarovat případných přesahů mezi těmito
aktivitami. Podle odborníků komise by se však nemělo stát, že by byl
zamítnut projekt, který by případně zahrnoval i dílčí projekt dopravní
infrastruktury, případně projekt podmíněný demonstrační ukázkou.
Ne-správné by podle nich bylo také odkazovat žadatele o podporu projektu,
který obsahuje i výzkumné nebo infrastrukturní aspekty, na zcela jiný
podpůrný program, protože jejich procedury, cykly a finanční nástroje
nejsou zaměřeny na krátko- a střednědobé horizonty.
Podpora nových projektů v programu PACT ukázala, že operátoři
kombinované dopravy jsou ochotni podstoupit i jistá obchodní rizika při
otevírání nových „nesilničních“ služeb v případě, že od
Evropské komise získají konkrétní finanční podporu. Jedním
z nejdůležitějších výsledků, které projekt PACT přinesl, bylo
zjištění, že podpora ze strany Evropského společenství pro
„nesilniční“ služby společnosti – v případě, že byla správně
vyčíslena a poskytnuta – společnosti přinesla vždy ještě větší
úspory.
Z podmínek, za nichž bude možné z programu Marco Polo poskytovat podporu
novým projektům v „nesilniční“ dopravě (viz rámeček), je patrné, že
může nabídnout pomoc i českým subjektům podnikajícím v oboru
kombinované dopravy, a to především pokud budou mít zájem o finanční
pomoc na konkrétní projekt.
Rozpočet stanoven na 115 miliónů €
Evropská komise předpokládá, že konečná verze programu bude schválena
jako směrnice Parlamentu a rady na začátku příštího roku. Směrnice bude
závazným dokumentem pro vlastní realizaci programu, který stanoví jeho
cíle, rozsah, intenzitu a typ poskytované podpory. Pro první pětileté
období (2003 až 2007) byl pro program předběžně navržen rozpočet ve
výši 115 miliónů €.
Ing. Ivan Novák, CSc.,
Ministerstvo dopravy a spojů ČR