Polemika

Půlmilionová pokuta zřejmě nehrozí jen dopravcům

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že mýtné povinnosti podléhají i samostatně jedoucí vozidla, jejichž hmotnost nedosahuje hranice 12 tun. Podle jeho názoru stačí, že jsou vybavena tažným zařízením, při jehož použití by dvanáctitunovou hranici hypoteticky mohla překročit.

Uplatníme-li stejnou logiku na uživatele vozidel, jejichž maximální přípustná hmotnost nedosahuje 3,5 tuny, ale jsou vybavena tažným zařízením a v jejich technickém průkazu je vyznačena maximální přípustná hmotnost soupravy nad 3,5 tuny, museli by letos mít vozidla vybavena dálniční známkou v ceně 7000 Kč a v roce příštím v ceně 8000 Kč.

Od roku 2009 – při plánovaném rozšíření elektronického mýtného na vozidla od 3,5 tuny – tak by například i vozidla typu VW Passat Variant s tažným zařízením měla být vybavena jednotkou premid a podléhat výkonovému zpoplatnění. A to i v případě, že pojedou bez přípojného vozidla.

Protože ministerstvo dopravy celý letošní rok vybírá mýtné od vozidel nedosahujících 12 tun pouze na základě toho, že mají tažné zařízení, a celní správa řidiče těchto vozidel pokutuje, naskýtá se otázka, zda již také měří stejně i řidičům vozidel do 3,5 tuny.

Jestliže ano, měli by všichni majitelé větších osobních vozidel, SUV a offroadů, které mají tažné zařízení a v technickém průkazu vyznačenu maximální přípustnou hmotnost soupravy vyšší než 3,5 tuny, používat dálniční známku v hodnotě 7000 Kč. Jinak se ve správním řízení vystavují pokutě až do výše půl milionu Kč.

Jestliže ne, mělo by ministerstvo dopravy a celní správa vysvětlit, proč ve dvou shodných případech postupují zcela rozdílným způsobem.

Martin Felix,mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia

spinner