Dálnice D5

Reálným termínem dokončení obchvatu Plzně je rok 2006

Práce na průzkumné geologické štole, která bude základem tunelu pod vrchem Valík na trase dálničního obchvatu Plzně, zahájily v polovině prosince loňského roku výstavbu střední a nejproblematičtější části tohoto obchvatu v úseku Černice-Útušice. Pokud by práce na stavbě dálnice kolem Plzně pokračovaly bez komplikací, mohl by být celý obchvat dokončen v roce 2005 až 2006, řekl při této příležitosti ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman.
Stavba celého plzeňského obchvatu o délce téměř 20,5 kilometru byla rozdělena na šest částí. Tři z nich tvoří mosty přes Úslavu, Úhlavu a Radbuzu, z nichž dva byly již dokončeny a třetí je rozestavěn. Ze zbývajících tří částí začala již loni v únoru výstavba západního, 8,5kilo-metrového úseku Útušice-Sulkov.
Ještě v lednu budou podle Petra Laušmana zahájeny práce na stavbě východní části obchvatu, a to přibližně stejně dlouhého úseku Ejpovice–Černice. Západní úsek bude podle Petra Laušmana dokončen v závěru příštího roku a stejný termín by měl platit i pro dokončení poloviny tělesa dálnice z opačné východní části.Zatím chybějící střední úsek s tunelem procházejícím vrchem Valík by v té době měla nahradit nynější komunikace, jež propojí oba krajní úseky. Již v příštím roce by tak měla být tranzitní doprava odvedena mimo ulice Plzně. V roce 2004 by měla být dokončena druhá polovina dálnice na východní části Plzně a nejpozději do roku 2006 pak střední, nejproblematič­tější, tři kilometry dlouhá část s tunelem.
Náklady na stavbu západní části obchvatu mimo přivaděče představují 2,5 miliardy a na východní část 2,7 miliardy Kč. Celkové náklady na celý obchvat Plzně včetně tunelu byly vyčísleny na devět miliard Kč, z toho vlastní tunel dlouhý 400 metrů si vyžádá zhruba 1,2 miliardy Kč.
Po dokončení obchvatu Plzně bude nejpozději v roce 2006 zcela propojena trasa dálnice D5 od kraje Prahy až na hranice s Německem v celkové délce 153 kilometrů. Dálnice je součástí IV. panevropského dopravního koridoru (Norimberk–Praha-Vídeň/Bratislava-Budapešť–Sofie-Soluň-Istanbul) a na česko–německém hraničním přechodu Rozvadov-Waidhaus přechází v německou dálnici A6.
(čtk) 

spinner