10. ledna 2002
Práce na průzkumné geologické štole, která bude základem tunelu pod
vrchem Valík na trase dálničního obchvatu Plzně, zahájily v polovině
prosince loňského roku výstavbu střední a nejproblematičtější části
tohoto obchvatu v úseku Černice-Útušice. Pokud by práce na stavbě
dálnice kolem Plzně pokračovaly bez komplikací, mohl by být celý obchvat
dokončen v roce 2005 až 2006, řekl při této příležitosti ředitel
výstavby Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman.
Stavba celého plzeňského obchvatu o délce téměř 20,5 kilometru byla
rozdělena na šest částí. Tři z nich tvoří mosty přes Úslavu, Úhlavu
a Radbuzu, z nichž dva byly již dokončeny a třetí je rozestavěn. Ze
zbývajících tří částí začala již loni v únoru výstavba západního,
8,5kilo-metrového úseku Útušice-Sulkov.
Ještě v lednu budou podle Petra Laušmana zahájeny práce na stavbě
východní části obchvatu, a to přibližně stejně dlouhého úseku
Ejpovice–Černice. Západní úsek bude podle Petra Laušmana dokončen
v závěru příštího roku a stejný termín by měl platit i pro
dokončení poloviny tělesa dálnice z opačné východní části.Zatím
chybějící střední úsek s tunelem procházejícím vrchem Valík by v té
době měla nahradit nynější komunikace, jež propojí oba krajní úseky.
Již v příštím roce by tak měla být tranzitní doprava odvedena mimo
ulice Plzně. V roce 2004 by měla být dokončena druhá polovina dálnice na
východní části Plzně a nejpozději do roku 2006 pak střední,
nejproblematičtější, tři kilometry dlouhá část s tunelem.
Náklady na stavbu západní části obchvatu mimo přivaděče představují
2,5 miliardy a na východní část 2,7 miliardy Kč. Celkové náklady na
celý obchvat Plzně včetně tunelu byly vyčísleny na devět miliard Kč,
z toho vlastní tunel dlouhý 400 metrů si vyžádá zhruba 1,2 miliardy
Kč.
Po dokončení obchvatu Plzně bude nejpozději v roce 2006 zcela propojena
trasa dálnice D5 od kraje Prahy až na hranice s Německem v celkové délce
153 kilometrů. Dálnice je součástí IV. panevropského dopravního koridoru
(Norimberk–Praha-Vídeň/Bratislava-Budapešť–Sofie-Soluň-Istanbul) a na
česko–německém hraničním přechodu Rozvadov-Waidhaus přechází
v německou dálnici A6.
(čtk)